Logopedia
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3188
Źródło: http://konferencjalogopedyczna.pl/wrzesien2017/multimedia-i-materialy/
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3361
Źródło: http://konferencjalogopedyczna.pl/wrzesien2017/multimedia-i-materialy/
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 4083
Źródło: https://juniora.pl/logopedyczny-piotrus-czesc-iv-gloska-dz-p-733.html
Jeśli "sz", "ż/rz", "cz" wymawiane są prawidłowo, nie powinno być kłopotu z wymową głoski "dż". Jeśli jednak pojawią się jakieś trudności to należy skupić się na wywołaniu prawidłowej artykulacji "dż".
WYWOŁANIE GŁOSKI
1) W trakcie wymawiania głoski "d" dziąsłowego (język uderza o górne dziąsła), dziecko układa usta w tzw. ryjek.
2) Wymawiając głoskę "d" język "wchodzi po drabinie" ( po podniebieniu twardym), aż powstanie głoska "dż".
UTRWALANIE GŁOSKI
1. Ćwiczymy "dż" w izolacji.
DŻ, DŻ, DŻ...
2. Ćwiczymy "cz" w połączeniu z samogłoskami:
- nagłos w sylabach, logotomach, wyrazach, związkach wyrazowych:
DŻA, DŻO, DŻE, DŻU, DŻY,
DŻADŻO, DŻADŻE, DŻADŻU, DŻADŻY...
DŻUNGLA, DŻEM, DŻIP, DŻIN, DŻOKEJ,
DŻIP DŻENTELMENA, DŻUMA W DŻUNGLI, DŻOKEJKA DŻOKEJA,
- śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych:
ADŻA, ADŻO, ADŻE, ADŻU, ADŻY,
ODŻA, ODŻO, ODŻE, ODŻU, ODŻY,
EDŻA, EDŻO, EDŻE, EDŻU, EDŻY,
UDŻA, UDŻO, UDŻE, UDŻU, UDŻY,
YDŻA, YDŻO, YDŻE, YDŻU, YDŻY,
DROŻDŻÓWKA, RÓŻDŻKA, FIDŻI, DROŻDŻE,
DŻUDOKA NA FIDŻI, RÓŻDŻKA DŻINA.
3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach:
DŻENTELMEN KUPIŁ DROŻDŻÓWKI I DŻEM.
W DŻUNGLI PANUJE DŻUMA.
DŻUDOKA TRENUJE DŻUDO.
4. Ćwiczymy "cz" w połączeniach ze spółgłoskami (tylko dźwięcznymi, gdyż obok bezdźwięcznych i w wygłosie "dż" traci dźwięczność) w nagłosie i śródgłosie.
5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
6. Różnicowanie "dż"-"dz".
DŻEM W DZBANKU.
DZWONNIK W DŻUNGLI.
PIENIĄDZE DŻOKEJA.
DROŻDŻÓWKA Z RODZYNKAMI.
KOLEDZY W DŻIPIE.
DZWONEK DŻINA.
Poniżej znajdują się karty pracy z głoską "dż" (Źródło: Klamerka - Gabinet logopedyczny, pomoce terapeutyczne.).
Owocnej pracy!
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 6041
Źródło: https://ksiegarnia-edukacyjna.pl/product-pol-7472-Logopedyczny-Piotrus-Czesc-III-gloska-CZ.html
Czas na głoskę "cz"!
Przed rozpoczęciem wywołania głoski należy pamiętać o ćwiczeniach usprawniających motorykę narządów artykulacyjnych.
Gimnastyka języka:
- zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady,
- przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu, np. rodzynek,
- "malarz" - język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (linii, kółek, kwadratów, trójkątów) na podniebieniu,
- "słoń" - dosięgnij językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony,
- unoszenie języka za górne zęby (wąski język),
- cofanie języka za wałek dziąsłowy,
- klaskanie językiem,
- "liczenie ząbków" - dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej,
- "mycie zębów" - oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach,
- "zaczarowany język" - przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach,
Gimnastyka warg:
- "straż pożarna" - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o oraz a u,
- "pyszczek rybki" - wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie,
- "ryjek" - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu
- "ryjek świnki" - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne),
- rozchylanie warg jak przy uśmiechu,
- "całuski" - cmokanie ustami,
- "balonik" - nadymanie policzków, usta ściągnięte,
- "zmęczony konik" - parskanie wargami.
- "wąsy" - wysuwanie warg jak przy wymawianiu głoski u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
WYWOŁANIE GŁOSKI
Jeśli głoski "sz" i "ż/rz" realizowane są prawidłowo głoska "cz" nie powinna sprawić wiele trudności. Jednym ze sposobów wywołania głoska "cz" jest szybkie wymawianie głoski [t] i łączenie jej z głoską "sz" - tsz, tsz, tsz.... Kolejną metodą jest wymawianie [t] dziąsłowego (język uderza o górne dziąsła) z zaokrąglonymi ustami.
Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-cz/
UTRWALANIE GŁOSKI
1. Ćwiczymy "cz" w izolacji.
CZ, CZ, CZ...
2. Ćwiczymy "cz" w połączeniu z samogłoskami:
- nagłos w sylabach, logotomach, wyrazach, związkach wyrazowych:
CZA, CZO, CZE, CZU, CZY
CZACZO, CZACZE, CZACZU, CZACZY, CZOCZA...
CZEKOLADA, CZEPEK, CZOŁG, CZARNA, CZERWONY, CZUBEK,
CZERWONA CZAPKA, CZARY CZAROWNIKA, CZUBATY CZAJNIK,
- śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych:
ACZA, ACZO, ACZE, ACZU, ACZY,
OCZA, OCZO, OCZE, OCZU, OCZY,
ECZA, ECZO, ECZE, ECZU, ECZY,
UCZA, UCZO, UCZE, UCZU, UCZY,
YCZA, YCZO, YCZE, YCZU, YCZY,
MACZUGA, UCZEŃ, OCZY, KUBECZEK, SŁODYCZE,
UCZYNNY MARECZEK, KLUCZE NA HACZYKU,
- wygłos w wyrazach, a następnie w związkach wyrazowych
ACZ, OCZ, ECZ, UCZ, YCZ
MECZ, WARKOCZ, MIECZ, BIEGACZ, PŁACZ.
3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach:
UCZEŃ CZYTA CZYTANKĘ O CZAPLACH.
CZAREK MA CZERWONY KUBECZEK.
4. Ćwiczymy "cz" w połączeniach ze spółgłoskami:
- nagłos w wyrazach, potem związkach wyrazowych:
CZŁOWIEK, CZTERY, CZWARTEK,
- śródgłos w wyrazach, potem związkach wyrazowych:
KACZKA, TECZKA, PACZKA, DONICZKA, KOLCZYKI,
CZAPECZKA NIEMOWLACZKA, KUBECZEK MLECZKA, POMARAŃCZOWY RĘCZNIK.
5. Trudniejsze grupy spółgłoskowe:
W TECZCE, W DONICZCE, W PACZCE, W APTECZCE, NA POCZCIE, NA ŁĄCZCE.
6. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
7. Różnicowanie "cz"-"c".
8. Wymowa zbitki głosek "szcz" - najpierw w nagłosie, potem w śródgłosie, na końcu w wygłosie (w sylabach, wyrazach, związkach wyrazowych).
SZCZA, SZCZO, SZCZE, SZCZU, SZCZY,
SZCZEGÓŁ, SZCZĘŚLIWY, SZCZELINA, SZCZYPIOREK, SZCZOTECZKA, SZCZAW.
Polecam film: https://www.youtube.com/watch?v=12ypWgg-TTE
Poniżej znajdują się karty pracy z głoską "cz".
Źródło: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska "Będę mówić poprawnie".
Powodzenia!
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 2697
Poniżej przedstawiono propozycje muzycznych ćwiczeń logopedycznych dla młodszych dzieci. Jest to świetny pomysł na zabawę, a przy tym wspomagamy rozwój mowy dziecka.
Cykl: Śpiewające brzdące
Gdacze kura: Ko, Ko, Ko (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Lisek łakomczuszek (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4
Krokodyla znak (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=5FxlJGCmanU
My jesteśmy żabki (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Krówka Mu (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgU
Kolorowa rybka (czas ok. 2min.)
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
Żyrafa Fa, Fa, Fa (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=EG2o2ipG_QQ&pbjreload=101
Deszczowa piosenka (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
Alfabet (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=lfBSX2tqHNg
Przegoń wirusa (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – nauka mówienia (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=iTJJi8D0siY
ZoZi - Bezpieczne wakacje (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM