Logopeda szkolny

inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Logopedia

Źródło: http://konferencjalogopedyczna.pl/wrzesien2017/multimedia-i-materialy/

Źródło: http://konferencjalogopedyczna.pl/wrzesien2017/multimedia-i-materialy/

Źródło: https://juniora.pl/logopedyczny-piotrus-czesc-iv-gloska-dz-p-733.html

Jeśli "sz", "ż/rz", "cz" wymawiane są prawidłowo, nie powinno być kłopotu z wymową głoski "dż". Jeśli jednak pojawią się jakieś trudności to należy skupić się na wywołaniu prawidłowej artykulacji "dż".

WYWOŁANIE GŁOSKI

1) W trakcie wymawiania głoski "d" dziąsłowego (język uderza o górne dziąsła), dziecko układa usta w tzw. ryjek.

2) Wymawiając głoskę "d" język "wchodzi po drabinie" ( po podniebieniu twardym), aż powstanie głoska "dż".

 

UTRWALANIE GŁOSKI

1. Ćwiczymy "dż" w izolacji.

DŻ, DŻ, DŻ...

 

2. Ćwiczymy "cz" w połączeniu z samogłoskami:

- nagłos w sylabach, logotomach, wyrazach, związkach wyrazowych:

DŻA, DŻO, DŻE, DŻU, DŻY,

DŻADŻO, DŻADŻE, DŻADŻU, DŻADŻY...

DŻUNGLA, DŻEM, DŻIP, DŻIN, DŻOKEJ,

DŻIP DŻENTELMENA, DŻUMA W DŻUNGLI, DŻOKEJKA DŻOKEJA,

 

- śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych:

ADŻA, ADŻO, ADŻE, ADŻU, ADŻY,

ODŻA, ODŻO, ODŻE, ODŻU, ODŻY,

EDŻA, EDŻO, EDŻE, EDŻU, EDŻY,

UDŻA, UDŻO, UDŻE, UDŻU, UDŻY, 

YDŻA, YDŻO, YDŻE, YDŻU, YDŻY,

 

DROŻDŻÓWKA, RÓŻDŻKA, FIDŻI, DROŻDŻE,

 

DŻUDOKA NA FIDŻI, RÓŻDŻKA DŻINA. 

 

3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach:

DŻENTELMEN KUPIŁ DROŻDŻÓWKI I DŻEM.

W DŻUNGLI PANUJE DŻUMA.

DŻUDOKA TRENUJE DŻUDO. 

 

4. Ćwiczymy "cz" w połączeniach ze spółgłoskami (tylko dźwięcznymi, gdyż obok bezdźwięcznych i w wygłosie "dż" traci dźwięczność) w nagłosie i śródgłosie.

 

5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

 

6. Różnicowanie "dż"-"dz".

DŻEM W DZBANKU.

DZWONNIK W DŻUNGLI. 

PIENIĄDZE DŻOKEJA.

DROŻDŻÓWKA Z RODZYNKAMI.

KOLEDZY W DŻIPIE. 

DZWONEK DŻINA.

 

Poniżej znajdują się karty pracy z głoską "dż" (Źródło: Klamerka - Gabinet logopedyczny, pomoce terapeutyczne.).

Owocnej pracy!

Attachments:
Download this file (Doc 19 Jun 2020, 12_10(1).pdf)Karta pracy[ ]332 kB
Download this file (Doc 19 Jun 2020, 12_10.pdf)Karta pracy[ ]369 kB
Download this file (Karty pracy - głoska _dż_.pdf)Karta pracy[ ]572 kB

Logopedyczny Piotruś. Część III - głoska CZ

Źródło: https://ksiegarnia-edukacyjna.pl/product-pol-7472-Logopedyczny-Piotrus-Czesc-III-gloska-CZ.html

 

Czas na głoskę "cz"!

 

Przed rozpoczęciem wywołania głoski należy pamiętać o ćwiczeniach usprawniających motorykę narządów artykulacyjnych. 

Gimnastyka języka: 

- zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady,

- przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu, np. rodzynek,

- "malarz" - język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (linii, kółek, kwadratów, trójkątów) na podniebieniu,

- "słoń" - dosięgnij językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony, 

- unoszenie języka za górne zęby (wąski język),

- cofanie języka za wałek dziąsłowy, 

- klaskanie językiem, 

- "liczenie ząbków" - dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej, 

- "mycie zębów" - oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach, 

- "zaczarowany język" - przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach, 

Gimnastyka warg: 

- "straż pożarna" - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o oraz a u, 

- "pyszczek rybki" - wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie, 

- "ryjek" - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu 

- "ryjek świnki" - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne), 

- rozchylanie warg jak przy uśmiechu, 

- "całuski" - cmokanie ustami, 

- "balonik" - nadymanie policzków, usta ściągnięte,

- "zmęczony konik" - parskanie wargami.

- "wąsy" - wysuwanie warg jak przy wymawianiu głoski u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

WYWOŁANIE GŁOSKI

Jeśli głoski "sz" i "ż/rz" realizowane są prawidłowo głoska "cz" nie powinna sprawić wiele trudności. Jednym ze sposobów wywołania głoska "cz" jest szybkie wymawianie głoski [t] i łączenie jej z głoską "sz" - tsz, tsz, tsz.... Kolejną metodą jest wymawianie [t] dziąsłowego (język uderza o górne dziąsła) z zaokrąglonymi ustami.

Głoska CZ

Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-cz/

 

UTRWALANIE GŁOSKI

1. Ćwiczymy "cz" w izolacji.

CZ, CZ, CZ...

 

2. Ćwiczymy "cz" w połączeniu z samogłoskami:

- nagłos w sylabach, logotomach, wyrazach, związkach wyrazowych:

CZA, CZO, CZE, CZU, CZY

CZACZO, CZACZE, CZACZU, CZACZY, CZOCZA...

CZEKOLADA, CZEPEK, CZOŁG, CZARNA, CZERWONY, CZUBEK,

CZERWONA CZAPKA, CZARY CZAROWNIKA, CZUBATY CZAJNIK,

 

- śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych:

ACZA, ACZO, ACZE, ACZU, ACZY,

OCZA, OCZO, OCZE, OCZU, OCZY,

ECZA, ECZO, ECZE, ECZU, ECZY,

UCZA, UCZO, UCZE, UCZU, UCZY, 

YCZA, YCZO, YCZE, YCZU, YCZY,

MACZUGA, UCZEŃ, OCZY, KUBECZEK, SŁODYCZE,

UCZYNNY MARECZEK, KLUCZE NA HACZYKU, 

 

- wygłos w wyrazach, a następnie w związkach wyrazowych

ACZ, OCZ, ECZ, UCZ, YCZ

MECZ, WARKOCZ, MIECZ, BIEGACZ, PŁACZ.

 

3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach:

UCZEŃ CZYTA CZYTANKĘ O CZAPLACH. 

CZAREK MA CZERWONY KUBECZEK. 

 

4. Ćwiczymy "cz" w połączeniach ze spółgłoskami: 

- nagłos w wyrazach, potem związkach wyrazowych:

CZŁOWIEK, CZTERY, CZWARTEK, 

 

- śródgłos w wyrazach, potem związkach wyrazowych:

KACZKA, TECZKA, PACZKA, DONICZKA, KOLCZYKI, 

CZAPECZKA NIEMOWLACZKA, KUBECZEK MLECZKA, POMARAŃCZOWY RĘCZNIK.

 

5. Trudniejsze grupy spółgłoskowe: 

W TECZCE, W DONICZCE, W PACZCE, W APTECZCE, NA POCZCIE, NA ŁĄCZCE.

 

6. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

 

7. Różnicowanie "cz"-"c".

 

8. Wymowa zbitki głosek "szcz" - najpierw w nagłosie, potem w śródgłosie, na końcu w wygłosie (w sylabach, wyrazach, związkach wyrazowych). 

SZCZA, SZCZO, SZCZE, SZCZU, SZCZY, 

SZCZEGÓŁ, SZCZĘŚLIWY, SZCZELINA, SZCZYPIOREK, SZCZOTECZKA, SZCZAW. 

 

Polecam film: https://www.youtube.com/watch?v=12ypWgg-TTE 

Poniżej znajdują się karty pracy z głoską "cz".

Źródło: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska "Będę mówić poprawnie".

Powodzenia! 

Attachments:
Download this file (Doc 08 Jun 2020, 16_15.pdf)Karta pracy[ ]495 kB
Download this file (Doc 08 Jun 2020, 16_16.pdf)Karta pracy[ ]423 kB
Download this file (Karty pracy - głoska „cz__.pdf)Karta pracy[ ]506 kB

Rytmika – Akademia Przedszkolaka Nowy Sącz

Poniżej przedstawiono propozycje muzycznych ćwiczeń logopedycznych dla młodszych dzieci. Jest to świetny pomysł na zabawę, a przy tym wspomagamy rozwój mowy dziecka. 

Cykl: Śpiewające brzdące

Gdacze kura: Ko, Ko, Ko (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY 

Lisek łakomczuszek (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4 

Krokodyla znak (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=5FxlJGCmanU 

My jesteśmy żabki (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s 

Krówka Mu (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgU 

Kolorowa rybka (czas ok. 2min.)
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8 

Żyrafa Fa, Fa, Fa (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=EG2o2ipG_QQ&pbjreload=101 

Deszczowa piosenka (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ 

Alfabet (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=lfBSX2tqHNg 

Przegoń wirusa (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4 

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – nauka mówienia (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=iTJJi8D0siY 

ZoZi - Bezpieczne wakacje (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM