inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Logopedia

Źródło: http://www.yummy.pl/video/pl/alfabet/pl/zaba

Mamy nadzieję, że głoska ż/rz nie sprawia wiele trudności i udało się ją wywołać. Etap utrwalania prawidłowej artykulacji jest bardzo istotny. Poniżej umieszczone zostały karty pracy z głoską ż/rz.

Dobrej zabawy!smile

Attachments:
Download this file (Doc 02 Jun 2020, 23_13(1).pdf)Karta pracy \"ż\"[ ]486 kB
Download this file (Doc 02 Jun 2020, 23_13.pdf)Karta pracy \"ż\"[ ]466 kB
Download this file (Głoska „ż (rz)_.pdf)Karta pracy \"ż\"[ ]659 kB

Ż   RZ   Ż

RZ   Ż   RZ

Jeśli "sz" wymawiane jest już prawidłowo, nie powinno być kłopotu z wymową "ż/rz".

Głoskę "ż/rz" artykułuje się bardzo podobnie do głoski "sz". Jedyną różnicą jest to, że głoska "ż/rz" jest dźwięczna, czyli wiązadła głosowe biorą udział w trakcie jej realizacji.

Jak powstaje głoska "ż/rz"? 

1. Czubek języka jest za górnymi zębami.

2. Zęby są zbliżone do siebie. 

3. Usta są zaokrąglone i wysunięte - układamy w ryjek. 

4. Wibracje na szyi - drgają wiązadła głosowe. 

 

UTRWALANIE GŁOSKI "Ż/RZ"

1. Ćwiczymy "ż/rz" w izolacji. 

ŻŻŻ...

 

2. Ćwiczymy "ż/rz" w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach, logotomach, wyrazach, związkach wyrazowych 

ŻA, ŻO, ŻE, ŻU, ŻY 

 

ŻAŻA, ŻAŻO, ŻAŻE, ŻAŻU, ŻAŻY,

ŻOŻA, ŻOŻO, ŻOŻE, ŻOŻU, ŻOŻY,

ŻEŻA, ŻEŻO, ŻEŻE, ŻEŻU, ŻEŻY,

ŻUŻA, ŻUŻO, ŻUŻE, ŻUŻU, ŻUŻY,

ŻYŻA, ŻYŻO, ŻYŻE, ŻYŻU, ŻYŻY, 

 

ŻABA, ŻOŁĘDZIE, ŻETON, ŻURAW, ŻYRAFA

ŻELAZNY ŻYRANDOL, ŻUJĄC RZEŻUCHĘ,

 

b) śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych

AŻA, AŻO, AŻE, AŻU, AŻY,

OŻA, OŻO, OŻE, OŻU, OŻY,

EŻA, EŻO, EŻE, EŻU, EŻY,

UŻA, UŻO, UŻE, UŻU, UŻY,

YŻA, YŻO, YŻE, YŻU, YŻY, 

 

BURZA, MORZE, PLAŻA, TALERZYK, WIEŻA, 

 

KOŁNIERZYK KOLEŻANKI, BEŻOWY KOŻUCH.

 

3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

MARZENA POŁOŻYŁA RÓŻOWĄ WIEŻĘ. 

LEŻĘ W LEŻAKU NA PLAŻY NAD MORZEM. 

 

4. Ćwiczymy "ż/rz" w połączeniach ze spółgłoskami dźwięcznymi:

a) nagłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych

ŻWY, ŻŁO 

b) śródgłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych

GŻY, EŻB, GŻE, BŻE.

 

5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.

NAD BRZEGIEM RZEKI KRĄŻĄ ŻURAWIE. 

 

6. Różnicowanie "ż/rz" - "z". 

Poniżej znajdują się karty pracy do pobrania. 

Źródło: https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2018/11/4-ksiezniczki-i-zaba-utrwalanie-gloski-z/

 

Attachments:
Download this file (baby.pdf)Karta pracy \"ż\"[ ]1677 kB
Download this file (karta pracy ż.pdf)Karta pracy \"ż\"[ ]213 kB

Jak to się dzieje, że dziecko w trakcie ćwiczeń logopedycznych prawidłowo realizuje głoskę, ale już w rozmowie z rodzicami lub rówieśnikami wraca błędna artykulacja? Utrwalenie poprawnej wymowy głosek jest czasochłonne. Wymaga od dziecka, rodzica i terapeuty dużej dozy cierpliwości, koncentracji i kreatywności. Jednak ciężka praca się popłaca i zaowocuje piękną mową dziecka. 

Na stronie https://www.logopediapraktyczna.pl/jak-utrwalac-wymowe-w-mowie-codziennej-10-pomyslow-tablica-motywacyjna/ podane są ciekawe rozwiązania do utrwalania prawidłowej artykulacji głoski. Autorka ukazuje 10 sposobów. Dodana jest również tablica motywacyjna, która może zmobilizować dziecko do pracy oraz pokazać mu na jakim jest etapie terapii. 

Źrebak, poznaj literę Ź

Źródło: http://www.yummy.pl/video/pl/alfabet/pl/zrebak

Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [ś], to możemy śmiało przejść do głoski [ź]. Zwykle [ź] pojawia się wtedy samoistnie. 

Głoskę [ź] realizuje się bardzo podobnie do głoski [ś]: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/629-cwiczenia-z-gloska-s . 

Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte, wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstaje spółgłoska dźwięczna, np. [ź], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstaje głoska bezdźwięczna, np. [ś]. Aby sprawdzić czy dobrze wypowiadamy [ź] należy przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postarać się długo wypowiedzieć tę głoskę. Jeśli dobrze artykułujemy głoskę [ź] i czujemy wibracje, to znaczy, że wszystko wykonujemy prawidłowo. 

Źródło: https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/program-nauczania-na-studiach-podyplomowych-wykonywanie-zawodu-nauczyciela-przedmiotow-zawodowych/attachment/34

UTRWALENIE GŁOSKI [Ź]

1. Ćwiczymy [ź] w izolacji.

2. Ćwiczymy [ź] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach, wyrazach, związkach wyrazowych:

ZIA, ZIO, ZIE, ZIU, ZI,

ZIARNO, ZIMA, ZIMOWISKO, ZIEMIA, ZIEMNIAK, ZIOŁA, 

ZIELONE ZIOŁA, ZIARNO DLA ZIĘBY, ZIEMNIAKI ZIEMIANINA,

 

b) śródgłos w zbitkach, wyrazach, związkach wyrazowych:

AZIA, AZIO, AZIE, AZIU, AZI,

OZIA, OZIO, OZIE, OZIU, OZI,

EZIA, EZIO, EZIE, EZIU, EZI,

UZIA, UZIO, UZIE, UZIU, UZI,

YZIA, YZIO, YZIE, YZIU, YZI,

ŁAZIK, BAZIE, ŁAZIENKA, KOZIOŁ, POZIOMKA,

BAZIE NAD JEZIOREM, GUZIK ŁOBUZIAKA. 

 

3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.

4. Ćwiczymy w połączeniach ze spółgłoskami dźwięcznymi:

a) nagłos w wyrazach: ŹLE-, ŹRU-, ŹRE-,

b) śródgłos: -UZIK-, -UŹN-. 

5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

Poniżej znajduje się karta pracy do pobrania. 

 

Attachments:
Download this file (karta pracy ź.pdf)Karta pracy [ź][ ]519 kB

SZ  SZ  SZ

SZ  SZ  SZ

Kolejna porcja ćwiczeń z głoską "sz"!

Wszelkie niezbędne informacje związane z tą głoską, takie jak ćwiczenia służące wywołaniu głoski i jej utrwaleniu, zostały umieszczone we wcześniejszym poście: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/594-cwiczymy-gloske-sz .

Poniżej znajdują się karty pracy. Proszę dopasować poziom zadań do umiejętności dziecka oraz etapu terapii, na jakim się znajduje. Powodzenia! 

Źródło:

1. www.terapiapl.blogspot.com

2. D. Klimkiewicz, E. Siennicka-Szadkowska "Akademia wzorowej wymowy".
Attachments:
Download this file (Doc 13 May 2020, 14_54.pdf)Karta pracy[ ]405 kB
Download this file (Doc 13 May 2020, 14_57.pdf)Karta pracy[ ]1023 kB
Download this file (Głoska __sz__.pdf)Karta pracy[ ]505 kB