Kolejna porcja ćwiczeń, tym razem z głoską [ś].
Głoski ciszące, czyli [ś], [ź], [ć], [dź] są pierwszymi z głosek dentalizowanych, które pojawiają się w mowie dziecka. Powinny się one prawidłowo wykształcić w 3 roku życia dziecka. Jednakże zdarza się, że dzieci nie potrafią wymówić tych głosek w czasie, w którym już powinny. W takim wypadku należy zacząć działać.
Źródło: https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1
ETAP PRZYGOTOWAWCZY PRZED WYWOŁANIEM GŁOSEK SZEREGU CISZĄCEGO, NP. [Ś]
Ćwiczenia języka i warg:
- liczenie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,
- oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł,
- próbowanie jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz,
- 'koci grzbiet" – opieranie czubka języka o dolne zęby i unoszenie środka języka do góry do podniebienia,
- wymawianie cicho, a potem głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja,
- „ryjki i uśmiechy” - czyli naprzemienne układanie ust jak przy wymawianiu u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu),
- lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej,
- naprzemienne otwieranie i zamykanie środkowej części warg podczas zaciskania kącików ust.
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Ś]
Źródło: https://slideplayer.pl/slide/809271/
Należy przede wszystkim wyjaśnić położenie narządów mowy. Czubek języka opieramy o dolny wałek dziąsłowy (na dole jamy ustnej, tuż za dolnymi zębami), środek języka unosimy do przedniej części podniebienia twardego. Zęby zbliżone do siebie, a usta powinny nieznacznie wysunąć się do przodu. Strumień wydychanego powietrza powinien przechodzić między zębami. W celu uświadomienia osobie ćwiczącej, że wytworzoną między językiem a podniebieniem szczeliną przepływa powietrze w czasie wybrzmiewania [ś], wykorzystujemy technikę czucia skórnego, przybliżając rękę do ust. Po wielokrotnej demonstracji głoski [ś] dziecko może spróbować samodzielnie wyartykułować tę głoskę. W razie trudności rozpoczynamy od ćwiczeń przedłużonego wybrzmiewania iiii lu hiii szeptem, równoczesnym maksymalnym zbliżeniem zębów. Proponuje się również delikatne cofanie szpatułką języka w głąb jamy ustnej podczas wymawiania [s].
ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [Ś]
1. Ćwiczymy [ś] w izolacji.
2. Ćwiczymy [ś] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: SIA, SIO, SIE, SIU, SI,
b) śródgłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych:
ASIA, ASIO, ASIE, ASIU, ASI,
OSIA, OSIO, OSIE, OSIU, OSI, itd.
c) wygłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: AŚ, OŚ, EŚ, UŚ, IŚ, YŚ.
3. Ćwiczymy wszytko w zdaniach.
4. Ćwiczymy [ś] w połączeniach ze spółgłoskami z zachowaniem kolejności: nagłos (ŚLA, ŚLI, ŚMIE, ŚNIE, ŚNIA, ŚWIE, ŚWI), środgłos, wygłos.
5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
Poniżej umieszczam linki do stron, które warto odwiedzić by poćwiczyć głoskę [ś].
Karty pracy do pobrania pojawią się jutro w osobnym poście.
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/pomoce-2/wymowa-pomoce-2/s-z-c-dz/
https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1
https://logopatka.pl/wierszyk-z-gloska-s/