Logopeda szkolny

inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Kolejna porcja ćwiczeń, tym razem z głoską [ś]. 

Głoski ciszące, czyli [ś], [ź], [ć], [dź] są pierwszymi z głosek dentalizowanych, które pojawiają się w mowie dziecka. Powinny się one prawidłowo wykształcić w 3 roku życia dziecka. Jednakże zdarza się, że dzieci nie potrafią wymówić tych głosek w czasie, w którym już powinny. W takim wypadku należy zacząć działać. 

Źródło: https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1

ETAP PRZYGOTOWAWCZY PRZED WYWOŁANIEM GŁOSEK SZEREGU CISZĄCEGO, NP. [Ś]

Ćwiczenia języka i warg:

- liczenie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,

- oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł,

- próbowanie jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz,

- 'koci grzbiet" – opieranie czubka języka o dolne zęby i unoszenie środka języka do góry do podniebienia,

- wymawianie cicho, a potem głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja,

- „ryjki i uśmiechy” - czyli naprzemienne układanie ust jak przy wymawianiu u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu),

- lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej,

- naprzemienne otwieranie i zamykanie środkowej części warg podczas zaciskania kącików ust.

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Ś]

2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek ...

Źródło: https://slideplayer.pl/slide/809271/

Należy przede wszystkim wyjaśnić położenie narządów mowy. Czubek języka opieramy o dolny wałek dziąsłowy (na dole jamy ustnej, tuż za dolnymi zębami), środek języka unosimy do przedniej części podniebienia twardego. Zęby zbliżone do siebie, a usta powinny nieznacznie wysunąć się do przodu. Strumień wydychanego powietrza powinien przechodzić między zębami. W celu uświadomienia osobie ćwiczącej, że wytworzoną między językiem a podniebieniem szczeliną przepływa powietrze w czasie wybrzmiewania [ś], wykorzystujemy technikę czucia skórnego, przybliżając rękę do ust. Po wielokrotnej demonstracji głoski [ś] dziecko może spróbować samodzielnie wyartykułować tę głoskę. W razie trudności rozpoczynamy od ćwiczeń przedłużonego wybrzmiewania iiii lu hiii szeptem, równoczesnym maksymalnym zbliżeniem zębów. Proponuje się również delikatne cofanie szpatułką języka w głąb jamy ustnej podczas wymawiania [s]. 

ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [Ś]

1. Ćwiczymy [ś] w izolacji.

2. Ćwiczymy [ś] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: SIA, SIO, SIE, SIU, SI,

b) śródgłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: 

ASIA, ASIO, ASIE, ASIU, ASI,

OSIA, OSIO, OSIE, OSIU, OSI, itd. 

c) wygłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: AŚ, OŚ, EŚ, UŚ, IŚ, YŚ.

3. Ćwiczymy wszytko w zdaniach.

4. Ćwiczymy [ś] w połączeniach ze spółgłoskami z zachowaniem kolejności: nagłos (ŚLA, ŚLI, ŚMIE, ŚNIE, ŚNIA, ŚWIE, ŚWI), środgłos, wygłos.

5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

Poniżej umieszczam linki do stron, które warto odwiedzić by poćwiczyć głoskę [ś].

Karty pracy do pobrania pojawią się jutro w osobnym poście. 

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/pomoce-2/wymowa-pomoce-2/s-z-c-dz/

https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1

https://logopatka.pl/wierszyk-z-gloska-s/

Wierszyk z głoską ś | LogoPatka