inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Logopedia

Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w Szkolnym Konkursie Logopedycznym "Zabawne rymowanki". Wyniki zostaną ogłoszone 4 maja 2020 roku.  

Logopedia

Źródło: https://www.przedszkolebarczewo.pl/pl/cms/logopedia

Poniżej w formie załącznika umieszczona została karta pracy z ćwiczeniami z głoską [ś].

Jednocześnie przypominamy, że jesteśmy do Państwa i Uczniów dyspozycji, więc w razie jakichkolwiek pytań i próśb z zakresu logopedii proszę pisać. Pozdrawiamy! 

Na pomoc małemu Maksowi - Radio Zielona Góra

Źródło: https://www.rzg.pl/66550/na-pomoc-malemu-maksowi/

Attachments:
Download this file (Głoska ś.pdf)Karta pracy[ ]195 kB

Kolejna porcja ćwiczeń, tym razem z głoską [ś]. 

Głoski ciszące, czyli [ś], [ź], [ć], [dź] są pierwszymi z głosek dentalizowanych, które pojawiają się w mowie dziecka. Powinny się one prawidłowo wykształcić w 3 roku życia dziecka. Jednakże zdarza się, że dzieci nie potrafią wymówić tych głosek w czasie, w którym już powinny. W takim wypadku należy zacząć działać. 

Źródło: https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1

ETAP PRZYGOTOWAWCZY PRZED WYWOŁANIEM GŁOSEK SZEREGU CISZĄCEGO, NP. [Ś]

Ćwiczenia języka i warg:

- liczenie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,

- oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł,

- próbowanie jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz,

- 'koci grzbiet" – opieranie czubka języka o dolne zęby i unoszenie środka języka do góry do podniebienia,

- wymawianie cicho, a potem głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja,

- „ryjki i uśmiechy” - czyli naprzemienne układanie ust jak przy wymawianiu u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu),

- lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej,

- naprzemienne otwieranie i zamykanie środkowej części warg podczas zaciskania kącików ust.

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Ś]

2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek ...

Źródło: https://slideplayer.pl/slide/809271/

Należy przede wszystkim wyjaśnić położenie narządów mowy. Czubek języka opieramy o dolny wałek dziąsłowy (na dole jamy ustnej, tuż za dolnymi zębami), środek języka unosimy do przedniej części podniebienia twardego. Zęby zbliżone do siebie, a usta powinny nieznacznie wysunąć się do przodu. Strumień wydychanego powietrza powinien przechodzić między zębami. W celu uświadomienia osobie ćwiczącej, że wytworzoną między językiem a podniebieniem szczeliną przepływa powietrze w czasie wybrzmiewania [ś], wykorzystujemy technikę czucia skórnego, przybliżając rękę do ust. Po wielokrotnej demonstracji głoski [ś] dziecko może spróbować samodzielnie wyartykułować tę głoskę. W razie trudności rozpoczynamy od ćwiczeń przedłużonego wybrzmiewania iiii lu hiii szeptem, równoczesnym maksymalnym zbliżeniem zębów. Proponuje się również delikatne cofanie szpatułką języka w głąb jamy ustnej podczas wymawiania [s]. 

ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [Ś]

1. Ćwiczymy [ś] w izolacji.

2. Ćwiczymy [ś] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: SIA, SIO, SIE, SIU, SI,

b) śródgłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: 

ASIA, ASIO, ASIE, ASIU, ASI,

OSIA, OSIO, OSIE, OSIU, OSI, itd. 

c) wygłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: AŚ, OŚ, EŚ, UŚ, IŚ, YŚ.

3. Ćwiczymy wszytko w zdaniach.

4. Ćwiczymy [ś] w połączeniach ze spółgłoskami z zachowaniem kolejności: nagłos (ŚLA, ŚLI, ŚMIE, ŚNIE, ŚNIA, ŚWIE, ŚWI), środgłos, wygłos.

5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach. 

Poniżej umieszczam linki do stron, które warto odwiedzić by poćwiczyć głoskę [ś].

Karty pracy do pobrania pojawią się jutro w osobnym poście. 

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/pomoce-2/wymowa-pomoce-2/s-z-c-dz/

https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1

https://logopatka.pl/wierszyk-z-gloska-s/

Wierszyk z głoską ś | LogoPatka

Wszelkie niezbędne informacje związane z głoską [z], takie jak ćwiczenia służące wywołaniu głoski, ukazanie jak prawidłowo artykułować i utrwalić ją, zostały umieszczone we wcześniejszym poście: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/591-wywolanie-i-utrwalenie-gloski-z. Przypominam, że tę głoskę zaczynamy ćwiczyć, gdy potrafimy już dobrze realizować [s].

Źródło: http://lamagiadeducar.blogspot.com/2011/08/abecedari-lletra-de-pal-i-lletra.html

Poniżej umieszczone zostały 3 karty pracy z głoską [z]. 

Źródło: Klamerka - Gabinet logopedyczny, pomoce terapeutyczne

Attachments:
Download this file (Głoska z.pdf)Karta pracy[ ]269 kB
Download this file (IMG_9365.jpg)Karta pracy[ ]2261 kB
Download this file (IMG_9366.jpg)Karta pracy[ ]2063 kB

Poniżej umieszczone zostały linki do stron z filmikami, które mogą okazać się pomocne w trakcie terapii logopedycznej. 

„Logopedia na wesoło” (film ok. 4 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

Filmiki (ok. 2 min.) z cyklu „Gadaj zdrów, pięknie mów, rusz językiem”

ćw. oddechowe

https://www.youtube.com/watch?v=4StPtNTZoco

https://www.youtube.com/watch?v=oRRZIjy2Fr0

https://www.youtube.com/watch?v=5IuNWLnfwYU

ćw. kląskania - "Zebra"

https://www.youtube.com/watch?v=eGLDIQZSGfQ

ćw. "Goryl"

https://www.youtube.com/watch?v=XFRbj6x-SgM

ćw. "Kleopatra"

https://www.youtube.com/watch?v=rySMPDtjGgI

ćw. "Biedronka"

https://www.youtube.com/watch?v=CstdDmYcEMY

ćw. "Wiedźma"

https://www.youtube.com/watch?v=FQ7E79-1BuQ

ćw. "Babuszka" i onomatopeje

https://www.youtube.com/watch?v=CKm1G55B0Ro

ćw. "Pszczółka"

https://www.youtube.com/watch?v=csvXhytV8EY

ćw. "Lew"

https://www.youtube.com/watch?v=n3V2ISu4aAk

 ćw. "Piesek"

https://www.youtube.com/watch?v=XgyU4dfXMHQ

 

Cykl „SOWA UCZY”

Sowa uczy samogłosek (film ok. 2 min)

https://www.youtube.com/watch?v=4Qm9YgDemhQ

Sowa uczy spółgłosek (film ok. 2 min)

https://www.youtube.com/watch?v=UjpKoAMmc94

 

UTRWALANIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY, WZBOGACANIE SŁOWNICTWA (filmy ok. 2 min.)

CZ

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w

SZ

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoe

Ż/RZ

https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

DŻ/DRZ

https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo

SZCZ

https://www.youtube.com/watch?v=IWNdZ5e_N7A