Logopedia
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 2599
Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w Szkolnym Konkursie Logopedycznym "Zabawne rymowanki". Wyniki zostaną ogłoszone 4 maja 2020 roku.
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3020
Poniżej w formie załącznika umieszczona została karta pracy z ćwiczeniami z głoską [ś].
Jednocześnie przypominamy, że jesteśmy do Państwa i Uczniów dyspozycji, więc w razie jakichkolwiek pytań i próśb z zakresu logopedii proszę pisać. Pozdrawiamy!
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 9531
Kolejna porcja ćwiczeń, tym razem z głoską [ś].
Głoski ciszące, czyli [ś], [ź], [ć], [dź] są pierwszymi z głosek dentalizowanych, które pojawiają się w mowie dziecka. Powinny się one prawidłowo wykształcić w 3 roku życia dziecka. Jednakże zdarza się, że dzieci nie potrafią wymówić tych głosek w czasie, w którym już powinny. W takim wypadku należy zacząć działać.
Źródło: https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1
ETAP PRZYGOTOWAWCZY PRZED WYWOŁANIEM GŁOSEK SZEREGU CISZĄCEGO, NP. [Ś]
Ćwiczenia języka i warg:
- liczenie czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz,
- oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów i dziąseł,
- próbowanie jak najmocniej dociskać języczek do dolnych zębów od wewnątrz,
- 'koci grzbiet" – opieranie czubka języka o dolne zęby i unoszenie środka języka do góry do podniebienia,
- wymawianie cicho, a potem głośno: iiiii, hihihihihi, ihi ihi ihi, jjjjjjja,
- „ryjki i uśmiechy” - czyli naprzemienne układanie ust jak przy wymawianiu u-i-u-i-u-i (przesadnie rozciągamy usta w uśmiechu),
- lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej,
- naprzemienne otwieranie i zamykanie środkowej części warg podczas zaciskania kącików ust.
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Ś]
Źródło: https://slideplayer.pl/slide/809271/
Należy przede wszystkim wyjaśnić położenie narządów mowy. Czubek języka opieramy o dolny wałek dziąsłowy (na dole jamy ustnej, tuż za dolnymi zębami), środek języka unosimy do przedniej części podniebienia twardego. Zęby zbliżone do siebie, a usta powinny nieznacznie wysunąć się do przodu. Strumień wydychanego powietrza powinien przechodzić między zębami. W celu uświadomienia osobie ćwiczącej, że wytworzoną między językiem a podniebieniem szczeliną przepływa powietrze w czasie wybrzmiewania [ś], wykorzystujemy technikę czucia skórnego, przybliżając rękę do ust. Po wielokrotnej demonstracji głoski [ś] dziecko może spróbować samodzielnie wyartykułować tę głoskę. W razie trudności rozpoczynamy od ćwiczeń przedłużonego wybrzmiewania iiii lu hiii szeptem, równoczesnym maksymalnym zbliżeniem zębów. Proponuje się również delikatne cofanie szpatułką języka w głąb jamy ustnej podczas wymawiania [s].
ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [Ś]
1. Ćwiczymy [ś] w izolacji.
2. Ćwiczymy [ś] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: SIA, SIO, SIE, SIU, SI,
b) śródgłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych:
ASIA, ASIO, ASIE, ASIU, ASI,
OSIA, OSIO, OSIE, OSIU, OSI, itd.
c) wygłos w sylabach, logotomach, potem w związkach wyrazowych: AŚ, OŚ, EŚ, UŚ, IŚ, YŚ.
3. Ćwiczymy wszytko w zdaniach.
4. Ćwiczymy [ś] w połączeniach ze spółgłoskami z zachowaniem kolejności: nagłos (ŚLA, ŚLI, ŚMIE, ŚNIE, ŚNIA, ŚWIE, ŚWI), środgłos, wygłos.
5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
Poniżej umieszczam linki do stron, które warto odwiedzić by poćwiczyć głoskę [ś].
Karty pracy do pobrania pojawią się jutro w osobnym poście.
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/pomoce-2/wymowa-pomoce-2/s-z-c-dz/
https://www.minstructor.pl/embed/5723113440411648?public=1
https://logopatka.pl/wierszyk-z-gloska-s/
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 2422
Wszelkie niezbędne informacje związane z głoską [z], takie jak ćwiczenia służące wywołaniu głoski, ukazanie jak prawidłowo artykułować i utrwalić ją, zostały umieszczone we wcześniejszym poście: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/591-wywolanie-i-utrwalenie-gloski-z. Przypominam, że tę głoskę zaczynamy ćwiczyć, gdy potrafimy już dobrze realizować [s].
Źródło: http://lamagiadeducar.blogspot.com/2011/08/abecedari-lletra-de-pal-i-lletra.html
Poniżej umieszczone zostały 3 karty pracy z głoską [z].
Źródło: Klamerka - Gabinet logopedyczny, pomoce terapeutyczne
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3885
Poniżej umieszczone zostały linki do stron z filmikami, które mogą okazać się pomocne w trakcie terapii logopedycznej.
„Logopedia na wesoło” (film ok. 4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Filmiki (ok. 2 min.) z cyklu „Gadaj zdrów, pięknie mów, rusz językiem”
ćw. oddechowe
https://www.youtube.com/watch?v=4StPtNTZoco
https://www.youtube.com/watch?v=oRRZIjy2Fr0
https://www.youtube.com/watch?v=5IuNWLnfwYU
ćw. kląskania - "Zebra"
https://www.youtube.com/watch?v=eGLDIQZSGfQ
ćw. "Goryl"
https://www.youtube.com/watch?v=XFRbj6x-SgM
ćw. "Kleopatra"
https://www.youtube.com/watch?v=rySMPDtjGgI
ćw. "Biedronka"
https://www.youtube.com/watch?v=CstdDmYcEMY
ćw. "Wiedźma"
https://www.youtube.com/watch?v=FQ7E79-1BuQ
ćw. "Babuszka" i onomatopeje
https://www.youtube.com/watch?v=CKm1G55B0Ro
ćw. "Pszczółka"
https://www.youtube.com/watch?v=csvXhytV8EY
ćw. "Lew"
https://www.youtube.com/watch?v=n3V2ISu4aAk
ćw. "Piesek"
https://www.youtube.com/watch?v=XgyU4dfXMHQ
Cykl „SOWA UCZY”
Sowa uczy samogłosek (film ok. 2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=4Qm9YgDemhQ
Sowa uczy spółgłosek (film ok. 2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=UjpKoAMmc94
UTRWALANIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY, WZBOGACANIE SŁOWNICTWA (filmy ok. 2 min.)
CZ
https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w
SZ
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoe
Ż/RZ
https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA
DŻ/DRZ
https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo
SZCZ