Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [s], potrafi prawidłowo ją wypowiedzieć w wyrazie, zdaniu oraz kontroluje się podczas mowy swobodnej, to możemy śmiało przejść do głoski [z]. Zwykle [z] pojawia się samoistnie.
Głoskę [z] realizuje się bardzo podobnie do głosiki[s]. Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstają spółgłoski dźwięczne, np. [z], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstają głoski bezdźwięczne, np. [s].
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Z]
- Przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postaraj się długo wypowiedzieć głoskę [z]. Powiedz, co czujesz. Następnie wypowiedz głoskę [s]. Jaką zauważasz różnicę?
Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.
ETAP UTRWALENIA GŁOSKI [Z]
1. Ćwiczymy [z] w izolacji (karta pracy nr 1.).
2. Ćwiczymy [z] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach
WIELKANOCNE ZAJĄCZKI
Zajrzyj na strony, na których znajdziesz ćwiczenia do pobrania oraz cenne porady:
https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/pszczoly-z-gloska-z-sylaby/
https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/zabawy-z-gloska-z-w-sylabach/
b) logotomach
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/512354895098682915/
c) nagłos w wyrazach (karta pracy nr 2.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.).
d) śródgłos w sylabach i wyrazach (karta pracy nr. 3.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.)
Powtarzaj: aza, azo, aze, azu, azy
oza, ozo, oze, ozu, ozy
eza, ezo, eze, ezu, ezy
uza, uzo, uze, uzu, uzy
yza, yzo, yze, yzu, yzy.
3. Ćwiczymy [z] w połączeniach ze spółgłoskami (dźwięcznymi): wyrazy, związki wyrazowe, zdania .
Karta pracy nr 4, 5; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.