Logopeda szkolny

inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [s], potrafi prawidłowo ją wypowiedzieć w wyrazie, zdaniu oraz kontroluje się podczas mowy swobodnej, to możemy śmiało przejść do głoski [z]. Zwykle [z] pojawia się samoistnie.

Głoskę [z] realizuje się bardzo podobnie do głosiki[s]. Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstają spółgłoski dźwięczne, np. [z], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstają głoski bezdźwięczne, np. [s].

Źródło: https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/program-nauczania-na-studiach-podyplomowych-wykonywanie-zawodu-nauczyciela-przedmiotow-zawodowych/attachment/34

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Z]

  1. Przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postaraj się długo wypowiedzieć głoskę [z]. Powiedz, co czujesz. Następnie wypowiedz głoskę [s]. Jaką zauważasz różnicę?

 Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 

ETAP UTRWALENIA GŁOSKI [Z]

1. Ćwiczymy [z] w izolacji (karta pracy nr 1.).

2. Ćwiczymy [z] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach

WIELKANOCNE ZAJĄCZKI

Zajrzyj na strony, na których znajdziesz ćwiczenia do pobrania oraz cenne porady:

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/pszczoly-z-gloska-z-sylaby/

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/zabawy-z-gloska-z-w-sylabach/

b) logotomach

LOGOTOMY z głoskami szeregu syczącego - s, z, c, dz Ćwiczenia logopedyczne - Joanna MikulskaŹródło: https://pl.pinterest.com/pin/512354895098682915/

c) nagłos w wyrazach (karta pracy nr 2.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.).

d) śródgłos w sylabach i wyrazach (karta pracy nr. 3.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.)

Powtarzaj: aza, azo, aze, azu, azy 

                 oza, ozo, oze, ozu, ozy

                 eza, ezo, eze, ezu, ezy

                 uza, uzo, uze, uzu, uzy

                 yza, yzo, yze, yzu, yzy. 

3. Ćwiczymy [z] w połączeniach ze spółgłoskami (dźwięcznymi): wyrazy, związki wyrazowe, zdania .

Karta pracy nr 4, 5;  Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.

 

Attachments:
Download this file (IMG_20200325_111221.jpg)Karta pracy nr 2, [z][Karta pracy nr 2, [z]]1514 kB
Download this file (IMG_20200325_111324.jpg)Karta pracy nr 4, [z][Karta pracy nr 4, [z]]1641 kB
Download this file (IMG_20200325_111338.jpg)Karta pracy nr 3, [z][Karta pracy nr 3, [z]]1627 kB
Download this file (IMG_20200325_111359.jpg)Karta pracy nr 5, [z][Karta pracy nr 5, [z]]1452 kB
Download this file (Karta pracy nr 1. [z].pdf)Karta pracy nr 1, [z][Karta pracy nr 1, [z]]760 kB