Logopeda szkolny

inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

SZANOWNI RODZICE/OPIEKUNOWIE

Aby terapia logopedyczna przyniosła pozytywne efekty, konieczna jest współpraca logopedy i rodziców/opiekunów dziecka. Rezultat terapii zależy w bardzo dużym stopniu od systematycznych ćwiczeń
w domu, najlepiej codziennie około 10 - 15 min.

Porady:

  • „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”, rozmowa buduje więź emocjonalną i rozwija kontakt.
  • Zachęcaj dziecko do opowiadania np. o tym co się wydarzyło.
  • Powtarzaj głoski, sylaby, wyrazy i zdania, tak aby dziecko obserwowało Ciebie w trakcie mówienia.
  • Starajcie się mówić do dziecka wyraźnie, w miarę głośno i powoli.
  • Pozwól dziecku przed lustrem – robić miny ćwicząc język, wargi, żuchwę i artykułując głoski.
  • Zwróć uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech nosem, usta zamknięte).
  • Czytaj dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzaj je z dzieckiem.
  • Stopniuj trudność, nie wykonujcie wszystkich ćwiczeń naraz.
  • W razie wątpliwości konsultuj się z logopedą.

UWAGA:

Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo. Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie. Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów. Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.

ŻYCZĘ WSZYSTKIM DZIECIOM I RODZICOM SUKCESÓW I OSIĄGNIĘCIA CELU PIĘKNEJ WYMOWY

 

Poniższe przykładowe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka, kształcą również – poza artykulacyjnymi – inne umiejętności np. bogacą słownictwo, rozwijają percepcję słuchową, kształcą spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe
    Należy zwrócić uwagę dziecka na prawidłowy sposób oddychania: powietrze nabieramy nosem przy zamkniętych ustach:
  • dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
  • zdmuchiwanie skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
  • zabawa w wąchanie kwiatków
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
  • przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
  • zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
  • dmuchanie na kartki papieru trzymane przed ustami.

 

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie) – wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy, w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka (jeśli to możliwe przed lustrem); przykładowe ćwiczenia: 

a) ćwiczenia warg

  • szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”
  • nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
  • cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
  • parskanie wargami – zabawa w motor

b) ćwiczenia języka

  • wypychanie językiem na zmianę policzka lewego i prawego
  • układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar”
  • klaskanie językiem – zabawa w naśladowanie chodu konia
  • lizanie podniebienia przy otwartych ustach

 

  1. Ćwiczenia fonacyjne (wyraźne wymawianie samogłosek):
  • aaa (zabawa w usypianie lalki),
  • uuu (zabawa w lecący samolot),
  • eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka),
  • e-o (naśladowanie samochodu policyjnego,
  • i-u (naśladowanie karetki pogotowia,
  • e-u (naśladowanie straży pożarnej.

 

  1. Ćwiczenia słuchowe (prawidłowy rozwój mowy rozwijany jest poprzez właściwy odbiór bodźców akustycznych) np.:
  • rozróżnianie i naśladowanie dźwięków dochodzących z otoczenia
  • wsłuchiwanie się w ciszę
  • wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków ze względu na natężenie (cicho-głośno), tempo (szybko-wolno), ilość (dużo-mało)
  • naśladowanie wystukiwanego/wyklaskanego rytmu
  • zabawa w kończenie słów np. doàmek, koàtek
  • odróżnianie mowy prawidłowej od błędnej np. kaczka – kacka, zegar – segar itp.
  • odgadywanie wyrazu np. d-o-m-ek
  • wymyślanie wyrazów z daną głoską: na początku np. sz - szafa, szyba, szok; w środku np. kalosze, klasztor; na końcu np. klosz, kosz

 

  1. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze (onomatopeje)

a) naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka (zachęcamy dziecko do powtarzania, możemy też wymyślać inne)

  • kot miauczy miau, miau, miau
  • pies szczeka hau, hau, hau
  • krowa muczy mu, mu, mu
  • kura gdacze ko, ko, ko
  • kukułka kuka ku, ku, ku
  • gąska gęga gę, gę, gę
  • piłka skacze hop, hop, hop
  • auto jedzie brum, brum, brum
  • dzwony biją bim, bam, bom
  • zegar robi tik, tak,

b) wierszyki dźwiękonaśladowcze – czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy (kilka przykładów poniżej)

Co kotek miał?
Mały Jasio kotka
przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem
- porozmawiać z kotkiem muszę:
- miał kotek siostrę?
- Miau!...
- Miał kotek pazurki ostre?
- Miau!...
- Miał kotek mamę i tatę?
- Miau!...
- Miał kotek na grzbiecie łatę?
- Miau!...
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem!
(Maria Kownacka) 

Co słychać na wsi?
Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: kwa, kwa!
Na polu: kra, kra!
Przed kurnikiem: kukuryku!
Kokoko w kurniku.
Koło budy słychać: hau!
Na progu: miau!
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu.
(Wanda Chotomska)

Odgłosy
Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbi trąbka – tru, tru, tru
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap, kap, kap
Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – sy, sy, sy
A owieczki – me, me, me

 

  1. Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka

a) wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy

b) obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem i w obecności dziecka np.:

  • w trakcie zabawy z dzieckiem nazywamy przedmioty, którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom, dom będzie duży itp.
  • zachęcamy dziecko do nazywania przedmiotów i czynności z życia codziennego związanych z jedzeniem, zabawą, myciem, ubieraniem się
  • czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków
  • oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz wykonywanych czynności

c) ćwiczenie rozumienia – zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała, przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.

  • pokaż gdzie jest zegar
  • podaj mamie książkę
  • weź do rączki piłkę
  • rysujemy wspólnie z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia – rysując mówimy: „Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin itp”. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.

 

Bibliografia:

1.Danuta Klimkiewicz, Elżbieta Siennicka-Szadkowska, „Akademia wzorowej wymowy”, Skrzat.

  1. Krystyna Datkun-Czerniak, „Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC Edukacja.
  2. Bożena Dittfeld, „Spróbujmy mówić razem”, Impuls.
  3. Genowefa Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP.
  4. Ewa Małgorzata Skorek, „Z logopedią na Ty Podręczny słownik logopedyczny”, Impuls.

Polecane strony Internetowe:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

https://www.szkolneinspiracje.pl/podzial-na-gloski-cwiczenia-i-zabawy-rozwijajace-sluch-fonematyczny-cz-2/

https://logopedarybka.pl/mowie-poprawnie-gloski-ciszace/

 

Opracowanie:

Róża Chodziak