Logopeda szkolny

inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Zanim zaczniemy wykonywać zadania warto poświęcić chwilę czasu, by rozruszać aparat artykulacyjny
i wprawić w ruch nasze wargi oraz język, ale nie zapominając przy tym o prawidłowym oddechu.

Ćwiczenia warg:

  • mocne rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  • naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami,
  • układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji naturalnej,
  • naprzemienny uśmiech z zasłoniętymi zębami, a następnie układanie ust w dzióbek.

Ćwiczenia języka:

  • oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
  • liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie,
  • układanie naprzemiennie szerokiego i wąskiego języka,
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej.

Ćwiczenia oddechowe:

  • dmuchanie na papierowe ozdoby zwieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego,
  • „wyścigi” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze,
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych,
  • przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko,
  • dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza,
  • zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka.

 

Prawidłowa artykulacja głoski [s]
 Język leży płasko na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych. Zęby są złączone. Wargi są szerokie (rozciągnięte). Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.

Poniżej umieszczone są karty pracy w formie załączników.

Źródło:

  1. Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy S, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 
  2. Krzysztoszek Grażyna, Piszczek Małgorzata, Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek s, z ,c ,dz, Impuls 2016 r. 

Netografia:

  1. https://logopedarybka.pl/gloska-s/
  2. http://www.logozabawy.pl/.
Attachments:
Download this file (IMG_20200327_150954.jpg)Karta pracy nr 4, [s][ ]2732 kB
Download this file (IMG_20200327_151013.jpg)Karta pracy nr 5, [s][ ]2589 kB
Download this file (IMG_20200327_151022.jpg)Karta pracy nr 6, [s][ ]2842 kB
Download this file (IMG_20200327_151558.jpg)Karta pracy nr 1, [s][ ]2729 kB
Download this file (IMG_20200327_151617.jpg)Karta pracy nr 2, [s][ ]2961 kB
Download this file (IMG_20200327_151629.jpg)Karta pracy nr 3, [s][ ]2489 kB