inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Logopedia

Litera R - dekoracja na ścianę - trendysmyk.pl

Źródło: https://www.trendysmyk.pl/literki-naklejki-i-dekoracje-3d/977-litera-r-dekoracja-na-sciane-7332599050177.html

Wszelkie niezbędne informacje związane z głoską [r], takie jak ćwiczenia służące wywołaniu głoski i jej utrwaleniu, zostały umieszczone we wcześniejszym poście: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/603-cwiczymy-gloske-r . 

Poniżej znajdują się karty pracy. Proszę dopasować poziom zadań do umiejętności dziecka oraz etapu terapii, na jakim się znajduje. Powodzenia! smile

 

Źródło:

  1. Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy L/R, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.
Attachments:
Download this file (IMG_20200325_112052.jpg)Karta pracy- [r] w nagłosie[ ]1642 kB
Download this file (IMG_20200325_112107.jpg)Karta pracy- [r] w nagłosie[ ]1585 kB
Download this file (IMG_20200325_112237.jpg)Karta pracy - różnicowanie [r], [l][ ]1521 kB
Download this file (KARTA PRACY Z GŁOSKĄ r.pdf)Karta pracy [tr, dr] [Karta pracy [tr, dr] ]503 kB

Źródło: https://www.facebook.com/fikumikuzabawaikawa/

 

 

Kolejna porcja ciekawych filmików, które mogą zainspirować do zabawy i ćwiczeń.

 

Masaż logopedyczny (czas ok. 4 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=o6oCf10v-o4

Zabawy paluszkowe (czas ok. 10 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=1-7oKyZCQXQ

Zabawy paluszkowe IG (czas ok. 3 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=7tBVZINpUAw

 

„Muzykalna Sowa” - zabawy muzyczne z cyklu: „Zabawy dywanowe”

„Zamykamy otwieramy” (czas ok. 3 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=bS6sjWYq2Q0

„Rowerek” (czas ok. 2 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=D6IK5J7jl20

„Jak rozbudować zabawę” (czas ok. 6 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=bIvppfFbyEE

„Jeże” (czas ok. 3 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=4XPgOLV-5ls

„Dziób” (ok. 3 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=2FCXn4Sr3vs

„Liście kasztany” (czas ok. 2 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=AypKvC16IP4

 

Ćwiczenia słuchowe

Odgłosy zwierząt (ok. 10 min.)

https://youtu.be/VyXhyl00qGw

Odgłosy natury (czas ok. 2 min)

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8&feature=emb_rel_pause

DZ DZ DZ

DZ DZ DZ

Jeśli głoski "s", "z", "c" są już prawidłowo wymawiane, zwykle "dz" pojawia się samoistnie.

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI

Jeśli są problemy:

- objaśniamy ułożenie artykulatorów (wargi lekko spłaszczone jak podczas uśmiechu, język najpierw przednią częścią styka się z górnymi zębami - zwarcie, a potem opada tworząc szczelinę),

-wskazujemy wibracje w okolicach szyi lub głowy (metodą dotyku - przykładamy dłoń do szyi w trakcie wypowiadania "dz"),

- wypowiadamy naprzemiennie i coraz szybciej głoski "d"- "z".

 

ETAP UTRWALENIA GŁOSKI

1. Ćwiczymy "dz" w izolacji.

2. Ćwiczymy "dz" w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach: DZA, DZO, DZE, DZU, DZY,

b) nagłos w logotomach: DZADZO, DZADZE, DZADZU, DZADZY, itd. ,

c) nagłos w wyrazach i związkach wyrazowych,

e) śródgłos w zbitkach, wyrazach, potem w związkach wyrazowych: 

ADZA, ADZO, ADZE, ADZU, ADZY,

ODZA, ODZO, ODZE, ODZU, ODZY,

EDZA, EDZO, EDZE, EDZU, EDZY,

UDZA, UDZO, UDZE, UDZU, UDZY, 

YDZA, YDZO, YDZE, YDZU, YDZY,

 

JEDZENIE, MIEDZA, KOLEDZY, OGRODZENIE, KUKURYDZA, RYDZE, RODZYNKI,

 

UTRUDZENI KOLEDZY, DOWODZENIE WODZÓW, URODZAJ KUKURYDZY, WŁADZA WODZA.

 

3. Ćwiczymy "dz" w połączeniach ze spółgłoskami (tylko dźwięcznymi, gdyż obok bezdźwięcznych i w wygłosie traci dźwięczność):

a) nagłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych: DZBAN, DZWON, DZWONNIK, 

b) śródgłos w wyrazach i związkach wyrazowych: TWIERDZA, PĘDZEL, RDZA,

 

4. Ćwiczymy wszystko w zdaniach: 

DZWONNIK DZWONI DZWONEM. 

POD MIEDZĄ BYŁY NĘDZNE RYDZE.

OBOK OGRODZENIA BYŁA KUKURYDZA. 

 

Źródło: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/slowniczek-zajeciowy-gloska-dz/

Źródło: D. Klimkiewicz, E. Siennicka-Szadkowska "Akademia wzorowej wymowy"

 

PONIŻEJ UMIESZCZONE ZOSTAŁY KARTY PRACY Z GŁOSKĄ "DZ".

POWODZENIA! 

Attachments:
Download this file (Doc 06 May 2020, 23_34(1).pdf)Karta pracy[ ]499 kB
Download this file (Doc 06 May 2020, 23_34.pdf)Karta pracy[ ]473 kB
Download this file (Karty pracy - głoska _dz_.pdf)Karta pracy[ ]470 kB

Źródło: https://www.ceneo.pl/17369727

Jeśli głoski [s] i [z] są już prawidłowo wymawiane, zwykle [c] pojawia się samoistnie. Jeśli są jednak problemy to i na to są sposoby. 

 

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [C] 

Polecamy dziecku wymawiać połączenie [ts, ts, ts], na początku powoli, a następnie coraz szybciej, aż w magiczny sposób uzyskujemy głoskę [c]. 

Głoska C

Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-c/

 

ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [C]

 

1. Ćwiczymy [c] w izolacji.

2. Ćwiczymy [c] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach: CA, CO, CU, CE, CY

b) nagłos w logotomach: CACO, CACU, CACE, CACY, COCA, COCU, COCE, COCY, itd. 

c) nagłos w wyrazach: CEBULA, CEGŁA, CUKIER, CUKIEREK, CYTRYNA, CYMBAŁKI, CENTYMETR,  

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/340936634283948716/

d) nagłos w związkach wyrazowych: CENA CEBULI, CAŁA CEGŁA, CÓRKA CUKIERNIKA, CYTRYNOWE CUKIERKI, 

e) śródgłos w zbitkach:

ACA, ACO, ACE, ACU, ACY,

OCA, OCO, OCE, OCU, OCY, 

ECA, ECO, ECE, ECU, ECY, 

UCE, UCO, UCE, UCU, UCY, 

YCA, YCO, YCE, YCU, YCY, 

f) śródgłos w wyrazach: OCEAN, PLECAK, KLOCEK, ULICA, PLECY, TACA TABLICA, KUCYK, 

g) śródgłos w związkach wyrazowych: PRACUJĄCY KIEROWCA, OWOCOWY PLECAK, MOTOCYKL POLICJANTA, LECĄCY LATAWIEC, 

h) wygłos w zbitkach: AC, OC, EC, UC, YC, 

i) wygłos w wyrazach: CHŁOPIEC, KOLEC, PALEC, PÓŁNOC, LATAWIEC, WIDELEC, MAKOWIEC, PAJAC

j) ćwiczymy wszystko w zdaniach: MAMA LUCYNKA CAŁUJE CÓRKĘ NA DOBRANOC. CELINA UPIEKŁA PLACEK Z OWOCAMI I CYNAMONEM. 

Źródło: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/slowniczek-zajeciowy-gloska-c/ 

 

PONIŻEJ UMIESZCZONE ZOSTAŁY KARTY PRACY Z GŁOSKĄ [C]. 

POWODZENIA! 

Attachments:
Download this file (Doc 29 Apr 2020, 16_14.pdf)Karta pracy[ ]1325 kB
Download this file (Doc 29 Apr 2020, 16_15.pdf)Karta pracy[ ]1188 kB
Download this file (Karty pracy - głoska __c__.pdf)Karta pracy[ ]455 kB

W kwietniu wśród uczniów klas I-III odbył się konkurs na ułożenie rymowanki z wybraną głoską i stworzenie do niej ilustracji. Zadanie nie należało do najłatwiejszych, ale uczniowie naszej szkoły świetnie sobie z tym poradzili, w efekcie powstało wiele ciekawych prac. Oto wyniki:

I miejsce - Amelia Bejzert, 1c

II miejsce - Fabian Jańczak, 3e

III miejsce - Zuzanna Leciejewska, 1b

Dziękujemy za udział i serdecznie gratujemy!

Dyplomy i nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.