Logopedia
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3000
Wszelkie niezbędne informacje związane z głoską [r], takie jak ćwiczenia służące wywołaniu głoski i jej utrwaleniu, zostały umieszczone we wcześniejszym poście: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/603-cwiczymy-gloske-r .
Poniżej znajdują się karty pracy. Proszę dopasować poziom zadań do umiejętności dziecka oraz etapu terapii, na jakim się znajduje. Powodzenia!
Źródło:
- Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy L/R, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3450
Źródło: https://www.facebook.com/fikumikuzabawaikawa/
Kolejna porcja ciekawych filmików, które mogą zainspirować do zabawy i ćwiczeń.
Masaż logopedyczny (czas ok. 4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=o6oCf10v-o4
Zabawy paluszkowe (czas ok. 10 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=1-7oKyZCQXQ
Zabawy paluszkowe IG (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=7tBVZINpUAw
„Muzykalna Sowa” - zabawy muzyczne z cyklu: „Zabawy dywanowe”
„Zamykamy otwieramy” (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=bS6sjWYq2Q0
„Rowerek” (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=D6IK5J7jl20
„Jak rozbudować zabawę” (czas ok. 6 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=bIvppfFbyEE
„Jeże” (czas ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=4XPgOLV-5ls
„Dziób” (ok. 3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=2FCXn4Sr3vs
„Liście kasztany” (czas ok. 2 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=AypKvC16IP4
Ćwiczenia słuchowe
Odgłosy zwierząt (ok. 10 min.)
Odgłosy natury (czas ok. 2 min)
https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8&feature=emb_rel_pause
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3071
DZ DZ DZ
DZ DZ DZ
Jeśli głoski "s", "z", "c" są już prawidłowo wymawiane, zwykle "dz" pojawia się samoistnie.
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI
Jeśli są problemy:
- objaśniamy ułożenie artykulatorów (wargi lekko spłaszczone jak podczas uśmiechu, język najpierw przednią częścią styka się z górnymi zębami - zwarcie, a potem opada tworząc szczelinę),
-wskazujemy wibracje w okolicach szyi lub głowy (metodą dotyku - przykładamy dłoń do szyi w trakcie wypowiadania "dz"),
- wypowiadamy naprzemiennie i coraz szybciej głoski "d"- "z".
ETAP UTRWALENIA GŁOSKI
1. Ćwiczymy "dz" w izolacji.
2. Ćwiczymy "dz" w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach: DZA, DZO, DZE, DZU, DZY,
b) nagłos w logotomach: DZADZO, DZADZE, DZADZU, DZADZY, itd. ,
c) nagłos w wyrazach i związkach wyrazowych,
e) śródgłos w zbitkach, wyrazach, potem w związkach wyrazowych:
ADZA, ADZO, ADZE, ADZU, ADZY,
ODZA, ODZO, ODZE, ODZU, ODZY,
EDZA, EDZO, EDZE, EDZU, EDZY,
UDZA, UDZO, UDZE, UDZU, UDZY,
YDZA, YDZO, YDZE, YDZU, YDZY,
JEDZENIE, MIEDZA, KOLEDZY, OGRODZENIE, KUKURYDZA, RYDZE, RODZYNKI,
UTRUDZENI KOLEDZY, DOWODZENIE WODZÓW, URODZAJ KUKURYDZY, WŁADZA WODZA.
3. Ćwiczymy "dz" w połączeniach ze spółgłoskami (tylko dźwięcznymi, gdyż obok bezdźwięcznych i w wygłosie traci dźwięczność):
a) nagłos w wyrazach, potem w związkach wyrazowych: DZBAN, DZWON, DZWONNIK,
b) śródgłos w wyrazach i związkach wyrazowych: TWIERDZA, PĘDZEL, RDZA,
4. Ćwiczymy wszystko w zdaniach:
DZWONNIK DZWONI DZWONEM.
POD MIEDZĄ BYŁY NĘDZNE RYDZE.
OBOK OGRODZENIA BYŁA KUKURYDZA.
Źródło: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/slowniczek-zajeciowy-gloska-dz/
Źródło: D. Klimkiewicz, E. Siennicka-Szadkowska "Akademia wzorowej wymowy"
PONIŻEJ UMIESZCZONE ZOSTAŁY KARTY PRACY Z GŁOSKĄ "DZ".
POWODZENIA!
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 3671
Źródło: https://www.ceneo.pl/17369727
Jeśli głoski [s] i [z] są już prawidłowo wymawiane, zwykle [c] pojawia się samoistnie. Jeśli są jednak problemy to i na to są sposoby.
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [C]
Polecamy dziecku wymawiać połączenie [ts, ts, ts], na początku powoli, a następnie coraz szybciej, aż w magiczny sposób uzyskujemy głoskę [c].
Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-c/
ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [C]
1. Ćwiczymy [c] w izolacji.
2. Ćwiczymy [c] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach: CA, CO, CU, CE, CY
b) nagłos w logotomach: CACO, CACU, CACE, CACY, COCA, COCU, COCE, COCY, itd.
c) nagłos w wyrazach: CEBULA, CEGŁA, CUKIER, CUKIEREK, CYTRYNA, CYMBAŁKI, CENTYMETR,
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/340936634283948716/
d) nagłos w związkach wyrazowych: CENA CEBULI, CAŁA CEGŁA, CÓRKA CUKIERNIKA, CYTRYNOWE CUKIERKI,
e) śródgłos w zbitkach:
ACA, ACO, ACE, ACU, ACY,
OCA, OCO, OCE, OCU, OCY,
ECA, ECO, ECE, ECU, ECY,
UCE, UCO, UCE, UCU, UCY,
YCA, YCO, YCE, YCU, YCY,
f) śródgłos w wyrazach: OCEAN, PLECAK, KLOCEK, ULICA, PLECY, TACA TABLICA, KUCYK,
g) śródgłos w związkach wyrazowych: PRACUJĄCY KIEROWCA, OWOCOWY PLECAK, MOTOCYKL POLICJANTA, LECĄCY LATAWIEC,
h) wygłos w zbitkach: AC, OC, EC, UC, YC,
i) wygłos w wyrazach: CHŁOPIEC, KOLEC, PALEC, PÓŁNOC, LATAWIEC, WIDELEC, MAKOWIEC, PAJAC
j) ćwiczymy wszystko w zdaniach: MAMA LUCYNKA CAŁUJE CÓRKĘ NA DOBRANOC. CELINA UPIEKŁA PLACEK Z OWOCAMI I CYNAMONEM.
Źródło: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/slowniczek-zajeciowy-gloska-c/
PONIŻEJ UMIESZCZONE ZOSTAŁY KARTY PRACY Z GŁOSKĄ [C].
POWODZENIA!
- Szczegóły
- Agnieszka Grzelak
- Odsłony: 2226
W kwietniu wśród uczniów klas I-III odbył się konkurs na ułożenie rymowanki z wybraną głoską i stworzenie do niej ilustracji. Zadanie nie należało do najłatwiejszych, ale uczniowie naszej szkoły świetnie sobie z tym poradzili, w efekcie powstało wiele ciekawych prac. Oto wyniki:
I miejsce - Amelia Bejzert, 1c
II miejsce - Fabian Jańczak, 3e
III miejsce - Zuzanna Leciejewska, 1b
Dziękujemy za udział i serdecznie gratujemy!
Dyplomy i nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.