Źródło: https://www.ceneo.pl/17369727
Jeśli głoski [s] i [z] są już prawidłowo wymawiane, zwykle [c] pojawia się samoistnie. Jeśli są jednak problemy to i na to są sposoby.
ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [C]
Polecamy dziecku wymawiać połączenie [ts, ts, ts], na początku powoli, a następnie coraz szybciej, aż w magiczny sposób uzyskujemy głoskę [c].
Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-c/
ETAP UTRWALANIA GŁOSKI [C]
1. Ćwiczymy [c] w izolacji.
2. Ćwiczymy [c] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach: CA, CO, CU, CE, CY
b) nagłos w logotomach: CACO, CACU, CACE, CACY, COCA, COCU, COCE, COCY, itd.
c) nagłos w wyrazach: CEBULA, CEGŁA, CUKIER, CUKIEREK, CYTRYNA, CYMBAŁKI, CENTYMETR,
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/340936634283948716/
d) nagłos w związkach wyrazowych: CENA CEBULI, CAŁA CEGŁA, CÓRKA CUKIERNIKA, CYTRYNOWE CUKIERKI,
e) śródgłos w zbitkach:
ACA, ACO, ACE, ACU, ACY,
OCA, OCO, OCE, OCU, OCY,
ECA, ECO, ECE, ECU, ECY,
UCE, UCO, UCE, UCU, UCY,
YCA, YCO, YCE, YCU, YCY,
f) śródgłos w wyrazach: OCEAN, PLECAK, KLOCEK, ULICA, PLECY, TACA TABLICA, KUCYK,
g) śródgłos w związkach wyrazowych: PRACUJĄCY KIEROWCA, OWOCOWY PLECAK, MOTOCYKL POLICJANTA, LECĄCY LATAWIEC,
h) wygłos w zbitkach: AC, OC, EC, UC, YC,
i) wygłos w wyrazach: CHŁOPIEC, KOLEC, PALEC, PÓŁNOC, LATAWIEC, WIDELEC, MAKOWIEC, PAJAC
j) ćwiczymy wszystko w zdaniach: MAMA LUCYNKA CAŁUJE CÓRKĘ NA DOBRANOC. CELINA UPIEKŁA PLACEK Z OWOCAMI I CYNAMONEM.
Źródło: https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/slowniczek-zajeciowy-gloska-c/
PONIŻEJ UMIESZCZONE ZOSTAŁY KARTY PRACY Z GŁOSKĄ [C].
POWODZENIA!