inwa

<script type="text/javascript">
var _userway_config = {
account: 'nAitwgfntw'
};
</script>
<script type="text/javascript" src="https://cdn.userway.org/widget.js"></script>

Rekrutacja do klas pierwszych

 


 

 

Laboratoria Przyszłości

       

Logopedia

Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [s], potrafi prawidłowo ją wypowiedzieć w wyrazie, zdaniu oraz kontroluje się podczas mowy swobodnej, to możemy śmiało przejść do głoski [z]. Zwykle [z] pojawia się samoistnie.

Głoskę [z] realizuje się bardzo podobnie do głosiki[s]. Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstają spółgłoski dźwięczne, np. [z], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstają głoski bezdźwięczne, np. [s].

Źródło: https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/program-nauczania-na-studiach-podyplomowych-wykonywanie-zawodu-nauczyciela-przedmiotow-zawodowych/attachment/34

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Z]

  1. Przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postaraj się długo wypowiedzieć głoskę [z]. Powiedz, co czujesz. Następnie wypowiedz głoskę [s]. Jaką zauważasz różnicę?

 Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 

ETAP UTRWALENIA GŁOSKI [Z]

1. Ćwiczymy [z] w izolacji (karta pracy nr 1.).

2. Ćwiczymy [z] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach

WIELKANOCNE ZAJĄCZKI

Zajrzyj na strony, na których znajdziesz ćwiczenia do pobrania oraz cenne porady:

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/pszczoly-z-gloska-z-sylaby/

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/zabawy-z-gloska-z-w-sylabach/

b) logotomach

LOGOTOMY z głoskami szeregu syczącego - s, z, c, dz Ćwiczenia logopedyczne - Joanna MikulskaŹródło: https://pl.pinterest.com/pin/512354895098682915/

c) nagłos w wyrazach (karta pracy nr 2.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.).

d) śródgłos w sylabach i wyrazach (karta pracy nr. 3.; Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.)

Powtarzaj: aza, azo, aze, azu, azy 

                 oza, ozo, oze, ozu, ozy

                 eza, ezo, eze, ezu, ezy

                 uza, uzo, uze, uzu, uzy

                 yza, yzo, yze, yzu, yzy. 

3. Ćwiczymy [z] w połączeniach ze spółgłoskami (dźwięcznymi): wyrazy, związki wyrazowe, zdania .

Karta pracy nr 4, 5;  Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r.

 

Attachments:
Download this file (IMG_20200325_111221.jpg)Karta pracy nr 2, [z][Karta pracy nr 2, [z]]1514 kB
Download this file (IMG_20200325_111324.jpg)Karta pracy nr 4, [z][Karta pracy nr 4, [z]]1641 kB
Download this file (IMG_20200325_111338.jpg)Karta pracy nr 3, [z][Karta pracy nr 3, [z]]1627 kB
Download this file (IMG_20200325_111359.jpg)Karta pracy nr 5, [z][Karta pracy nr 5, [z]]1452 kB
Download this file (Karta pracy nr 1. [z].pdf)Karta pracy nr 1, [z][Karta pracy nr 1, [z]]760 kB

SZANOWNI RODZICE/OPIEKUNOWIE

Aby terapia logopedyczna przyniosła pozytywne efekty, konieczna jest współpraca logopedy i rodziców/opiekunów dziecka. Rezultat terapii zależy w bardzo dużym stopniu od systematycznych ćwiczeń
w domu, najlepiej codziennie około 10 - 15 min.

Porady:

  • „Nie mów do dziecka, ale rozmawiaj z nim”, rozmowa buduje więź emocjonalną i rozwija kontakt.
  • Zachęcaj dziecko do opowiadania np. o tym co się wydarzyło.
  • Powtarzaj głoski, sylaby, wyrazy i zdania, tak aby dziecko obserwowało Ciebie w trakcie mówienia.
  • Starajcie się mówić do dziecka wyraźnie, w miarę głośno i powoli.
  • Pozwól dziecku przed lustrem – robić miny ćwicząc język, wargi, żuchwę i artykułując głoski.
  • Zwróć uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech nosem, usta zamknięte).
  • Czytaj dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzaj je z dzieckiem.
  • Stopniuj trudność, nie wykonujcie wszystkich ćwiczeń naraz.
  • W razie wątpliwości konsultuj się z logopedą.

UWAGA:

Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo. Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie. Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów. Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.

ŻYCZĘ WSZYSTKIM DZIECIOM I RODZICOM SUKCESÓW I OSIĄGNIĘCIA CELU PIĘKNEJ WYMOWY

 

Poniższe przykładowe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka, kształcą również – poza artykulacyjnymi – inne umiejętności np. bogacą słownictwo, rozwijają percepcję słuchową, kształcą spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe
    Należy zwrócić uwagę dziecka na prawidłowy sposób oddychania: powietrze nabieramy nosem przy zamkniętych ustach:
  • dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
  • zdmuchiwanie skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
  • zabawa w wąchanie kwiatków
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
  • przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
  • zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
  • dmuchanie na kartki papieru trzymane przed ustami.

 

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie) – wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy, w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka (jeśli to możliwe przed lustrem); przykładowe ćwiczenia: 

a) ćwiczenia warg

  • szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”
  • nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
  • cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
  • parskanie wargami – zabawa w motor

b) ćwiczenia języka

  • wypychanie językiem na zmianę policzka lewego i prawego
  • układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar”
  • klaskanie językiem – zabawa w naśladowanie chodu konia
  • lizanie podniebienia przy otwartych ustach

 

  1. Ćwiczenia fonacyjne (wyraźne wymawianie samogłosek):
  • aaa (zabawa w usypianie lalki),
  • uuu (zabawa w lecący samolot),
  • eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka),
  • e-o (naśladowanie samochodu policyjnego,
  • i-u (naśladowanie karetki pogotowia,
  • e-u (naśladowanie straży pożarnej.

 

  1. Ćwiczenia słuchowe (prawidłowy rozwój mowy rozwijany jest poprzez właściwy odbiór bodźców akustycznych) np.:
  • rozróżnianie i naśladowanie dźwięków dochodzących z otoczenia
  • wsłuchiwanie się w ciszę
  • wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków ze względu na natężenie (cicho-głośno), tempo (szybko-wolno), ilość (dużo-mało)
  • naśladowanie wystukiwanego/wyklaskanego rytmu
  • zabawa w kończenie słów np. doàmek, koàtek
  • odróżnianie mowy prawidłowej od błędnej np. kaczka – kacka, zegar – segar itp.
  • odgadywanie wyrazu np. d-o-m-ek
  • wymyślanie wyrazów z daną głoską: na początku np. sz - szafa, szyba, szok; w środku np. kalosze, klasztor; na końcu np. klosz, kosz

 

  1. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze (onomatopeje)

a) naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka (zachęcamy dziecko do powtarzania, możemy też wymyślać inne)

  • kot miauczy miau, miau, miau
  • pies szczeka hau, hau, hau
  • krowa muczy mu, mu, mu
  • kura gdacze ko, ko, ko
  • kukułka kuka ku, ku, ku
  • gąska gęga gę, gę, gę
  • piłka skacze hop, hop, hop
  • auto jedzie brum, brum, brum
  • dzwony biją bim, bam, bom
  • zegar robi tik, tak,

b) wierszyki dźwiękonaśladowcze – czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy (kilka przykładów poniżej)

Co kotek miał?
Mały Jasio kotka
przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem
- porozmawiać z kotkiem muszę:
- miał kotek siostrę?
- Miau!...
- Miał kotek pazurki ostre?
- Miau!...
- Miał kotek mamę i tatę?
- Miau!...
- Miał kotek na grzbiecie łatę?
- Miau!...
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem!
(Maria Kownacka) 

Co słychać na wsi?
Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: kwa, kwa!
Na polu: kra, kra!
Przed kurnikiem: kukuryku!
Kokoko w kurniku.
Koło budy słychać: hau!
Na progu: miau!
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu.
(Wanda Chotomska)

Odgłosy
Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbi trąbka – tru, tru, tru
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap, kap, kap
Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – sy, sy, sy
A owieczki – me, me, me

 

  1. Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka

a) wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy

b) obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem i w obecności dziecka np.:

  • w trakcie zabawy z dzieckiem nazywamy przedmioty, którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom, dom będzie duży itp.
  • zachęcamy dziecko do nazywania przedmiotów i czynności z życia codziennego związanych z jedzeniem, zabawą, myciem, ubieraniem się
  • czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków
  • oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz wykonywanych czynności

c) ćwiczenie rozumienia – zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała, przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.

  • pokaż gdzie jest zegar
  • podaj mamie książkę
  • weź do rączki piłkę
  • rysujemy wspólnie z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia – rysując mówimy: „Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin itp”. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.

 

Bibliografia:

1.Danuta Klimkiewicz, Elżbieta Siennicka-Szadkowska, „Akademia wzorowej wymowy”, Skrzat.

  1. Krystyna Datkun-Czerniak, „Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC Edukacja.
  2. Bożena Dittfeld, „Spróbujmy mówić razem”, Impuls.
  3. Genowefa Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP.
  4. Ewa Małgorzata Skorek, „Z logopedią na Ty Podręczny słownik logopedyczny”, Impuls.

Polecane strony Internetowe:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

https://www.szkolneinspiracje.pl/podzial-na-gloski-cwiczenia-i-zabawy-rozwijajace-sluch-fonematyczny-cz-2/

https://logopedarybka.pl/mowie-poprawnie-gloski-ciszace/

 

Opracowanie:

Róża Chodziak

Zanim zaczniemy wykonywać zadania warto poświęcić chwilę czasu, by rozruszać aparat artykulacyjny
i wprawić w ruch nasze wargi oraz język, ale nie zapominając przy tym o prawidłowym oddechu.

Ćwiczenia warg:

  • mocne rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  • naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami,
  • układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji naturalnej,
  • naprzemienny uśmiech z zasłoniętymi zębami, a następnie układanie ust w dzióbek.

Ćwiczenia języka:

  • oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,
  • liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie,
  • układanie naprzemiennie szerokiego i wąskiego języka,
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej.

Ćwiczenia oddechowe:

  • dmuchanie na papierowe ozdoby zwieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego,
  • „wyścigi” – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze,
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych,
  • przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko,
  • dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza,
  • zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka.

 

Prawidłowa artykulacja głoski [s]
 Język leży płasko na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych. Zęby są złączone. Wargi są szerokie (rozciągnięte). Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.

Poniżej umieszczone są karty pracy w formie załączników.

Źródło:

  1. Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy S, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 
  2. Krzysztoszek Grażyna, Piszczek Małgorzata, Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek s, z ,c ,dz, Impuls 2016 r. 

Netografia:

  1. https://logopedarybka.pl/gloska-s/
  2. http://www.logozabawy.pl/.
Attachments:
Download this file (IMG_20200327_150954.jpg)Karta pracy nr 4, [s][ ]2732 kB
Download this file (IMG_20200327_151013.jpg)Karta pracy nr 5, [s][ ]2589 kB
Download this file (IMG_20200327_151022.jpg)Karta pracy nr 6, [s][ ]2842 kB
Download this file (IMG_20200327_151558.jpg)Karta pracy nr 1, [s][ ]2729 kB
Download this file (IMG_20200327_151617.jpg)Karta pracy nr 2, [s][ ]2961 kB
Download this file (IMG_20200327_151629.jpg)Karta pracy nr 3, [s][ ]2489 kB

Poniżej umieszczam listę stron internetowych, dzięki którym ćwiczenia logopedyczne mogą stać się jeszcze ciekawsze oraz możemy spędzić świetnie czas tworząc i bawiąc się.

https://www.mimowa.pl/

https://www.printoteka.pl/pl/start

https://domologo.pl/

https://www.facebook.com/pg/Logopedyczny-%C5%9Awiat-Zabaw-947560611973120/photos/?tab=albums

https://www.superkid.pl/

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/gry-i-zabawy/