Źródło: http://www.yummy.pl/video/pl/alfabet/pl/zrebak
Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [ś], to możemy śmiało przejść do głoski [ź]. Zwykle [ź] pojawia się wtedy samoistnie.
Głoskę [ź] realizuje się bardzo podobnie do głoski [ś]: http://sp7leszno.pl/index.php/logopeda-szkolny/629-cwiczenia-z-gloska-s .
Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte, wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstaje spółgłoska dźwięczna, np. [ź], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstaje głoska bezdźwięczna, np. [ś]. Aby sprawdzić czy dobrze wypowiadamy [ź] należy przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postarać się długo wypowiedzieć tę głoskę. Jeśli dobrze artykułujemy głoskę [ź] i czujemy wibracje, to znaczy, że wszystko wykonujemy prawidłowo.
UTRWALENIE GŁOSKI [Ź]
1. Ćwiczymy [ź] w izolacji.
2. Ćwiczymy [ź] w połączeniu z samogłoskami:
a) nagłos w sylabach, wyrazach, związkach wyrazowych:
ZIA, ZIO, ZIE, ZIU, ZI,
ZIARNO, ZIMA, ZIMOWISKO, ZIEMIA, ZIEMNIAK, ZIOŁA,
ZIELONE ZIOŁA, ZIARNO DLA ZIĘBY, ZIEMNIAKI ZIEMIANINA,
b) śródgłos w zbitkach, wyrazach, związkach wyrazowych:
AZIA, AZIO, AZIE, AZIU, AZI,
OZIA, OZIO, OZIE, OZIU, OZI,
EZIA, EZIO, EZIE, EZIU, EZI,
UZIA, UZIO, UZIE, UZIU, UZI,
YZIA, YZIO, YZIE, YZIU, YZI,
ŁAZIK, BAZIE, ŁAZIENKA, KOZIOŁ, POZIOMKA,
BAZIE NAD JEZIOREM, GUZIK ŁOBUZIAKA.
3. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
4. Ćwiczymy w połączeniach ze spółgłoskami dźwięcznymi:
a) nagłos w wyrazach: ŹLE-, ŹRU-, ŹRE-,
b) śródgłos: -UZIK-, -UŹN-.
5. Ćwiczymy wszystko w zdaniach.
Poniżej znajduje się karta pracy do pobrania.