Terapia pedagogiczna
Przykładowe ćwiczenia do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych
Usprawnianie percepcji wzrokowej:
- dobieranie par jednakowych obrazków,
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
- odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),
- układanie figur geometrycznych z części,
- wyszukiwanie różnic między obrazkami,
- wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,
- układanie obrazków z części (puzzle).
Rozwijanie sprawności manualnych:
- malowanie na dużych powierzchniach form kolistych, falistych i ich zamalowywanie,
- lepienie prostych form z plasteliny,
- wycinanie gotowych elementów,
- wycinanie figur geometrycznych,
- nawlekanie koralików,
- wykonywanie szlaczków,
- zwijanie sznurków,
- pisanie po śladzie kropkowym.
Ćwiczenia grafomotoryczne:
- rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
- rysowanie wzorów po śladzie,
- kolorowanie kredkami małych przestrzeni,
- wypełnianie kolorem konturów i rysunków.
Usprawnianie percepcji słuchowej:
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
- różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
- zabawy ruchowe ze śpiewem.
Doskonalenie umiejętności czytania:
- czytanie całościowe sylab i wyrazów,
- czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
- czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,
- czytanie selektywne głośne i ciche,
- czytanie z przesłonką (w okienku),
- ćwiczenia w rozumieniu treści.
Usprawnianie technik szkolnych (mówienie, czytanie, pisanie)
- wyszukiwanie różnic i podobieństw w wyrazach,
- dobieranie podpisów do ilustracji,
- skreślanie zbędnych liter, sylab,
- układanie pytań do podobnych zdań,
- udzielanie odpowiedzi na pytania,
- opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych, bajek,
- relacjonowanie ważnych dla dziecka wydarzeń z życia domu i szkoły,
- wstawianie wyrazów w miejsce obrazków,
- czytanie głośne i ciche z jednoczesnym rozumieniem treści,
- poprawianie błędów,
- rozwiązywanie rebusów, zagadek,
- układanie rozsypanek wyrazowych,
- pogrubianie konturów.
Rozwijanie umiejętności matematycznych
- liczenie przedmiotów,
- klasyfikacja zbiorów ze względu na liczebność,
- rozwiązywanie i układanie zdań tekstowych,
- ćwiczenia rachunkowe.
Koncentracja uwagi:
- słuchanie muzyki relaksującej,
- łączenie kropeczek,
- gry edukacyjne,
- układanie puzzli.
Kształtowanie i doskonalenie orientacji przestrzennej
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała przez wskazywanie i nazywanie u siebie i drugiej osoby poszczególnych części ciała,
- układanie puzzli postaci ludzkich,
- ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, wykonywanie poleceń np. kopnij piłkę lewa nogą, ułóż prawą ręką klocek,
- obrysowywanie brakujących elementów na rysunku postaci ludzkiej,
- układanie przedmiotów i obrazków wg wskazówek: po prawej, po lewej, na dole, na górze, nad, pod, obok, przed, za.