Logopeda szkolny

ZDALNE NAUCZANIE - informacje

Logopedia

Głoska SZ

Źródło: https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/gloska-sz/

Zanim przystąpicie do zadań, pamiętajcie wykonać kilka ćwiczeń języka i warg. 

Gimnastyka języka: 

- zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady,

- przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu, np. rodzynek,

- "malarz" - język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (linii, kółek, kwadratów, trójkątów) na podniebieniu,

- "słoń" - dosięgnij językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony, 

- unoszenie języka za górne zęby (wąski język),

- cofanie języka za wałek dziąsłowy, 

- klaskanie językiem, 

- "liczenie ząbków" - dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej, 

- "mycie zębów" - oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach, 

- "zaczarowany język" - przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach, 

Gimnastyka warg: 

- "straż pożarna" - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o oraz a u, 

- "pyszczek rybki" - wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie, 

- "ryjek" - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu 

- "ryjek świnki" - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne), 

- rozchylanie warg jak przy uśmiechu, 

- "całuski" - cmokanie ustami, 

- "balonik" - nadymanie policzków, usta ściągnięte,

- "zmęczony konik" - parskanie wargami.

- "wąsy" - wysuwanie warg jak przy wymawianiu głoski u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

Źródło: https://www.brzeczychrzaszcz.pl/2018/03/cwiczenia-warg-i-jezyka/

 

W załącznikach umieszczone są karty pracy.

Źródło:

  1. Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy S, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 
  2. Krzysztoszek Grażyna, Piszczek Małgorzata, Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek s, z ,c ,dz, Impuls 2016 r. 

POWODZENIA!

Attachments:
Download this file (IMG_20200403_141448.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]1921 kB
Download this file (IMG_20200403_141505.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]1867 kB
Download this file (IMG_20200403_141518.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]1815 kB
Download this file (IMG_20200403_141537.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]2198 kB
Download this file (IMG_20200403_141544.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]2222 kB
Download this file (IMG_20200403_141612.jpg)Karta pracy, sz[Karta pracy, sz]2479 kB

Attachments:
Download this file (REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU LOGOPEDYCZNEGO 1.pdf)REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU LOGOPEDYCZNEGO[REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU LOGOPEDYCZNEGO]379 kB

Jeśli dziecko świetnie już sobie radzi z artykulacją głoski [s], potrafi prawidłowo ją wypowiedzieć w wyrazie, zdaniu oraz kontroluje się podczas mowy swobodnej, to możemy śmiało przejść do głoski [z]. Zwykle [z] pojawia się samoistnie.

Głoskę [z] realizuje się bardzo podobnie do głosiki[s]. Jedyną różnicą jest dźwięczność. Jeśli wiązadła głosowe są zsunięte wydychane powietrze wprawia je w drgania i powstają spółgłoski dźwięczne, np. [z], jeśli wiązadła są rozsunięte powietrze przepływa swobodnie – powstają głoski bezdźwięczne, np. [s].

Źródło: https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/program-nauczania-na-studiach-podyplomowych-wykonywanie-zawodu-nauczyciela-przedmiotow-zawodowych/attachment/34

ETAP WYWOŁANIA GŁOSKI [Z]

  1. Przyłóż wewnętrzną część dłoni do gardła i postaraj się długo wypowiedzieć głoskę [z]. Powiedz, co czujesz. Następnie wypowiedz głoskę [s]. Jaką zauważasz różnicę?

 Źródło: Klimkiewicz Danuta, Siennicka-Szadkowska Elżbieta, Akademia wzorcowej wymowy Z, Wydawnictwo Skrzat 2013 r. 

ETAP UTRWALENIA GŁOSKI [Z]

1. Ćwiczymy [z] w izolacji (karta pracy nr 1.).

2. Ćwiczymy [z] w połączeniu z samogłoskami:

a) nagłos w sylabach

WIELKANOCNE ZAJĄCZKI