Home

zdjęcia chmur i nieba

Mikołaj_SP7

         

  

Drodzy Rodzice !

 

 „Pierwsza książka jest jak pierwsza przyjaźń, pierwsze zauroczenie, którego wspomnienie towarzyszy nam przez resztę życia… Ofiarowujmy dzieciom zatem dobre i piękne książki, bo to one rozwijają, motywują do mądrego wysiłku, zachęcają, by sięgać do gwiazd…

 Nic lepszego na całe ich samodzielne życie dać im nie możemy, nic lepszego niż bezmiar emocji i bezmiar radości czytania. I tak bezcenną dla nich – naszą obecność w tym ich literackim świecie…”

prof. Grzegorz Leszczyńskiwykładowca akademicki UW,

badacz literatury dziecięcej

 

W grudniu ubiegłego roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, którego celem była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie i utrwalanie ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych poprzez zakup nowości wydawniczych dla uczniów. W ramach tego programu biblioteka szkolna otrzymała rządowe wsparcie finansowe w wysokości 15.000,00 zł, które w całości posłużyło wzbogaceniu księgozbioru bibliotecznego.

By pozyskać 755 tytułów bestsellerów literatury dziecięcej i młodzieżowej, cała szkoła – bibliotekarze i nauczyciele wspólnie podejmowali działania służące popularyzacji i promocji czytelnictwa wśród naszej społeczności uczniowskiej. Na wybór książek, które znalazły się na liście zakupowej, a teraz wzbogacają zbiory biblioteki szkolnej, miał wpływ każdy z Państwa; uczniowie, rodzice i nauczyciele. Lista zakupowa powstawała od maja do początku września 2020 roku poprzez umieszczanie propozycji tytułów na specjalnie utworzonej skrzynce mailowej, jak również dzięki sugestiom nauczycieli i ostatecznym wyborom nauczycieli bibliotekarzy. Uczniowie od końca września mogli już wypożyczać nowe pozycje. Obecnie, pomimo trwającej pandemii i czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół nadal istnieje taka możliwość. Zainteresowanym uczniom książki udostępnione zostaną również na okres ferii zimowych i wakacji letnich. Głównym celem naszych szerokich oddziaływań było i jest trwałe zainteresowanie młodych ludzi czytaniem, które rozwija, uczy i bawi.

Aby to osiągnąć bardzo ważne jest wsparcie naszych działań również przez Was - Rodziców naszych młodych czytelników i zachęcenie do wspólnego rodzinnego czytania i głośnego czytania dziecku, bo przecież wszyscy pragniemy, by nasze dzieci wyrosły na dobrych i mądrych ludzi!

Nigdy nie przeżywamy książek tak silnie jak w dzieciństwie. Dziecięce lektury powinny być różnorodne. Poezja daje śmiech, który ma moc oczyszczania, pozwala na dystans do siebie, świata i własnych problemów, niesie też wzruszenie, które jest tak niezbędne do rozwoju. Książki przygodowe z kolei rozpalają emocje, poznawcze – rozbudzają ciekawość świata, książki obyczajowe – o bliskim dziecku otoczeniu; o domu, szkole, rodzinie i rówieśnikach pozwalają zrozumieć siebie i świat, w którym dziecko żyje. Książka jest też przede wszystkim niezbędnym czynnikiem rozwoju duchowego – kształtuje moralność i pozwala rozwijać się intelektualnie, a więc zdobywać to, co zdobyć najtrudniej: mądrość i doświadczenie, bez którego nie sposób poruszać i funkcjonować we współczesnym świecie. Wiadomym jest, że wzbogaca słownictwo i tym samym pozwala nazywać, poznawać i nawiązywać relacje z drugim człowiekiem. Ponadto rozwija spostrzegawczość, pamięć, umiejętność kojarzenia faktów, uczy wrażliwości i empatii, pozwala wyjść z zaklętego koła narcystycznego egoizmu.

 Czytające dzieci:

  • lepiej się uczą, bo czytanie wymaga umiejętności zapamiętywania faktów, kojarzenia ich, łączenia w logiczną całość,
  • łatwiej opanowują obce języki, bo czytanie rozwija słownictwo, powoduje, że mózg jest bardziej elastyczny, otwarty i chłonny,
  • są bardziej twórcze i pomysłowe, bo czytanie wyrabia zdolność do tworzenia rzeczy nowych, oryginalnych, odbiegających od tego, co znane,
  • łatwiej zawierają przyjaźnie, bo czytanie pozwala wyjść poza horyzont własnych doświadczeń, rozwija umiejętność rozumienia innych ludzi, ich emocji i uczuć, ich sposobu myślenia i motywów działania, kształtuje zdolność do współodczuwania,
  • potrafią budować głębokie i twórcze relacje z innymi ludźmi, oparte na zaufaniu, empatii i trosce,
  • będą szukały szczęścia w urzeczywistnianiu marzeń, realizacji dążeń i wierności najwyższym wartościom.

 Czytanie musi dawać satysfakcję, że się czyta, że się słucha, że się poznaje, przeżywa, że kreuje się w wyobraźni nieistniejące światy. Lektura nie powinna być w odczuciu dziecka przymusem, a tym bardziej karą – ma być wyczekiwana nagrodą, wyczekiwaną chwilą, gdy wreszcie dziecko znowu będzie mogło pochylić się nad książką i czytać, czytać, czytać…

Jak to zrobić? Jak wzbudzić w dziecku pasję czytania?

To jedno z najtrudniejszych zadań rodziców i wychowawców.

Trzeba zacząć od tego, co najtrudniejsze: od siebie. Czytać z dzieckiem, razem z nim przeżywać, razem z nim być w świecie jego radości, dzielić je, podsycać ciekawość świata, człowieka, nauki, techniki, przyrody, ciekawość życia… i przede wszystkim czytać samemu, bo z czytania się nie wyrasta!

Dziecięca książka musi być autentycznie piękna – tak, by czarowała, uwodziła, kusiła, cieszyła oczy i rozpalała wyobraźnię jednocześnie wprowadzać w świat sztuki.

Fragmenty listu Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”

„[...]Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo […] To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.[...]

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji, wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.

Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. [...] Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń [...]

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

 

Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. […]Codziennie czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem.

Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.

Irena Koźmińska

                                                            Prezes Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”,

                                                          www.cpcd.pl

 

Dlatego czytajmy dzieciom ! Czytajmy razem z dzieckiem !

20 minut dziennie.

Codziennie !!!